Buslijn 30 rijdt in 2024 zes maanden om, D66 stelt vragen

Politiek
Bushalte De Ark is een van de haltes die in 2024 zes maanden lang komen te vervallen.
Bushalte De Ark is een van de haltes die in 2024 zes maanden lang komen te vervallen. (Foto: Google Maps)

Wie regelmatig met buslijn 30 reist tussen Zoetermeer en Naaldwijk, moet zich voorbereiden op grote veranderingen vanaf januari tot juli 2024. De bus zal namelijk een andere route moeten nemen vanwege werkzaamheden in Wateringen. D66 Westland en D66 Den Haag slaan alarm: “Door werkzaamheden op het Oosteinde en de Herenstraat in Wateringen heeft een groot deel van Wateringen en Wateringse Veld zes maanden geen busverbinding meer. De voorgestelde omleiding voldoet niet.” 

De nieuwe route van lijn 30 gaat via wegen als de Schaapweg, Sammersweg, Noordweg, Leyweg, Erasmusweg, Ambachtsweg, Kerklaan en Plein in beide richtingen. Tijdens deze periode zijn enkele haltes, zoals Strijpkade, Oosteinde en De Ark in Wateringen, niet in gebruik. Om toch aansluitingen mogelijk te maken, stopt lijn 30 bij Carry van Bruggenhof in Den Haag voor overstapmogelijkheden met lijn 37 (Leyenburg - Delft).

Om vertragingen te voorkomen, wordt lijn 30 opgedeeld in twee delen: één tussen Zoetermeer en Rijswijk, en één tussen Rijswijk en Naaldwijk, genaamd lijn 130. Tijdens weekends en buiten de spitsuren rijdt lijn 30 direct door als lijn 130 en vice versa op station Rijswijk. Maar tijdens spitsuren gaat lijn 30 alleen door naar Naaldwijk, niet richting Zoetermeer, om mogelijke vertragingen beter op te vangen.


Op dit kaartje is de omleiding te zien.

Kritiek

D66 merkt op dat reizigers in de praktijk veel vertraging zullen oplopen. “Met de reconstructie hebben we geen moeite, dat moet gebeuren”, zegt het Westlandse steunraadslid Maxim van Ooijen, “maar wat EBS wil met bus 30, omleiden via de Schaapweg, de Leyweg en de Erasmusweg, zorgt ervoor dat overstappen in Naaldwijk en Rijswijk niet meer goed gaat. Ook raakt Wateringse Veld afgesloten van Wateringen, waardoor onze winkeliers veel klanten dreigen te verliezen.”

Een taxibus is geen serieus alternatief

“De enige oplossing van het college (van B en W, red.) is een taxibus die een keer per uur van De Ark naar het Plein rijdt, mits je die vooraf hebt gereserveerd. Dat is geen serieus alternatief.”

Wateringse kerken

Peter Mekers, raadslid van D66 Den Haag is ook niet gelukkig met de omleiding: “In Wateringse Veld raken we twee belangrijke bushaltes kwijt waarvan ontzettend veel inwoners gebruik gaan maken. Lijn 30 is onze directe verbinding tussen Wateringse Veld, Ypenburg en Leidschenveen die veel wordt gebruikt door studenten van ROC Mondriaan en forenzen. Die kunnen nu zes maanden lang geen kant op. We weten ook dat Wateringse Veld nog onder de Wateringse kerken valt. Die zijn dus ook een half jaar aan hun lot overgeleverd.”

Pendelbussen

De overgebleven bus- en tramlijnen in het gebied zijn geen goed alternatief, vindt D66. De haltes zijn te ver lopen en de lijnen komen niet langs de treinstations en belangrijke instellingen die met lijn 30 wel te bereiken zijn. De twee D66-fracties zien meer in pendelbussen tussen Wateringen Plein en het eindpunt van lijn 16 en 17 en tussen het Oosteinde en Rijswijk.

Beide fracties hebben schriftelijke vragen gesteld aan hun college van B en W over de veel langere reistijd die door het wegvallen van de haltes ontstaat en mogelijke alternatieven.