Aangepaste dienstverlening stadhuis Zaanstad

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Dirk Karten)

ZAANSTAD - Om de (beperktere) dienstverlening en de gezondheid van de medewerkers van gemeente Zaanstad te waarborgen, zijn aanvullende maatregelen nodig in het stadhuis. Met ingang van maandag 23 maart geldt dat het stadhuis alleen op afspraak te bezoeken is tussen 9.00 uur tot 13.00 uur.

Zaanse inwoners kunnen, na het maken van een afspraak, onder andere bij de balies van burgerzaken terecht voor geboorteaangifte, doorgeven van overlijden (als dat digitaal niet kan) en vestiging/hervestiging in verband met een Burgerservicenummer. Het streven is om, indien mogelijk, gevraagde stukken zoals uittreksels en aktes digitaal aan te leveren.

Vragen over reisdocumenten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen kunnen telefonisch gesteld worden via het algemene publieksnummer 14 075. De medewerker bekijkt dan samen met de aanvrager hoe dringend het verzoek is of dat het nog kan wachten. In principe worden aanvragen alleen in behandeling genomen als het document binnen vier weken verloopt en er een concrete noodzaak is.

Mensen die in de problemen komen met een van bovenstaande maatregelen kunnen contact opnemen met 14 075. De gemeente Zaanstad doet de oproep om, indien mogelijk, het bezoek aan het stadhuis uit te stellen. Met name bij klachten zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts.

Telefonische bereikbaarheid
Vanwege beperkte bezetting en veel vragen die bij het Klantencontact Centrum van het gemeentehuis binnenkomen, kan de wachttijd oplopen. De medewerkers van het stadhuis vragen hier begrip voor en verzoeken om alleen contact op te nemen met 14 075 voor vragen die echt niet kunnen wachten.