‘Onze verhalen zijn een stuk leuker!’

Algemeen
Samen maak je keuzes in welke verhalen er op de voorpagina komen. Leerlingen van Het Saenredam kropen in het Nieuwsjagersproject in de huid van de journalist en fotograaf.
Samen maak je keuzes in welke verhalen er op de voorpagina komen. Leerlingen van Het Saenredam kropen in het Nieuwsjagersproject in de huid van de journalist en fotograaf. (Foto: Anett Kazimierska)

ZAANDAM – “We hebben nu twaalf usb-sticks vol verhalen om de ‘plank’ te vullen”, zegt Christel Hoffman, docent Nederlands en gooit er gelijk een vakterm tegenaan. (zo wordt de indeling per pagina genoemd van een krant) “De verhalen die wij hebben gemaakt zijn echt een stuk leuker dan normaal in de krant”, vult Jouwairiya Dahouch, leerling van klas 2A stoer aan. Zelden kreeg de redactie van het Zaans Stadsblad zoveel redactionele hulp als nu. Want de circa 300 leerlingen uit de eerste en tweede klassen van Het Saenredam kropen wekenlang in de huid van een journalist tijdens het Nieuwsjagers project. Het resultaat? Een zestien pagina’s dikke zelfgemaakte krant die officieel medio januari verschijnt.

Leerlingen Het Saenredam maken samen unieke krant

“Doordat onze school sneller moest sluiten dan gepland, is ook dit project in een stroomversnelling gekomen. We zitten gelijk in de ‘grote finale’. Dat betekent voor ons dat we nu de dik honderd artikelen die zijn gemaakt nalezen”, legt Christel uit. De kostbare ‘content’ (tekst en beeldmateriaal) had ze snel veiliggesteld van de usb-sticks naar de computer. “Het is nu een kwestie van stug doorlezen met koekjes en chocolademelk als brandstof”, lacht Janne.

Stepple; Leren door Beleving

Na de eindredactie volgt de vormgeving. Die wordt gedaan door de grafische specialisten van Rodi Media. Tineke Keuning, afdeling leidster van de onderbouw, Christel Hoffman en Janne Cress, docent Engels fungeren bij Het Saenredam als spin in het krantenweb. Nieuwsjagers is een thematisch leer- en werkproject van het kersverse leerplatform Stepple Daarin werken uitgeverij Rodi Media, Het Saenredam en Stepple samen.

Rol als journalist of fotograaf

Wytze Niezen, mede-oprichter van Stepple is supertrots op dit baanbrekende nieuwe schoolproject. “Afgelopen zomer hebben er al ruim 5000 basisschoolleerlingen in Rotterdam meegedaan aan deze nieuwe manier van onderwijs. We noemen dat ‘Leren door Beleving’. In het Nieuwsjagers project werken de leerlingen projectmatig en volgen een bepaald narratief: de storytelling vorm. Leerlingen krijgen een échte rol toebedeeld. In dit geval die van journalist of fotograaf. Ze werken gezamenlijk toe naar een eindproduct. Daarbij staat het project bomvol stevige onderwijsinhoud. In dit geval van Nieuwsjagers rondom taal; woordenschat, discussiëren met elkaar en natuurlijk veel taal produceren. Daarnaast leren kinderen samenwerken, plannen en tot overeenstemming komen. En werken tegelijkertijd aan hun digitale-vaardigheden.

Daadwerkelijk op pad

“Het is tevens een hybridevorm van leren. Een deel maak je online. Maar je gaat ook met je fototoestel en notitieblok daadwerkelijk op pad. Samen kies je de beste foto’s uit. Samen maak je keuzes in welke verhalen er op de voorpagina komen. Een tastbaar product als een krant maken stimuleert de leerling intrinsiek. Die komen normaal gesproken niet enthousiast thuis met verhalen ‘ik heb zoveel geleerd tijdens Nederlands’. Maar nu wel ‘ik heb een verhaal geschreven voor een echte krant!’.

Daarbij gaat het niet om het toewerken naar een toets en een cijfer. Juist alle producten die leerlingen maken, vormen de basis voor hun leerontwikkeling. Het gesprek met de leerlingen vormt het ‘rapportcijfer’. In het eigen digitaal portfolio zien ze hun producten, de doelen waaraan ze werken. Plus hun eigen evaluatie en die van de leerkracht.

Stuk leuker

Ze vinden de artikelen die normaal in een krant staan maar saaie meuk…. Journalisten in de dop Amber Reijn, Meike Prins en Jouwairiya hebben een uitgesproken mening over wat er wel en niet in een krant moet.

“Je leest in een krant nooit artikelen die wij als jongeren interessant vinden. Wij hebben echt andere onderwerpen gekozen. En zo een uitgave gemaakt die wél jongeren aanspreekt. Echt, onze verhalen zijn een stuk leuker!”, klinkt het enthousiast.

Echte scoops!

En wat voor keuzes hebben de meiden dan zoal gemaakt? “We zijn onder meer naar het bedrijf geweest van een oom. Die heeft een watersportbedrijf, echt een heel goede zaak!” Kijk, dat sluit heel goed aan op waar wij als weekbladredactie ook van houden, de passie van de ondernemer belichten.

Maar er zijn toch wel meer artikelen gemaakt? “Genoeg! Wij zijn als Het Saenredam gezond ambitieus en hebben dat doorgegeven aan onze leerlingen bij het uitzetten van de onderwerpen. Zonder al teveel te willen verraden; er zitten echte scoops tussen! (vakterm voor primeurs). Allerlei aspecten van het kranten maken zijn aan de orde gekomen in dit project. Van klein nieuws tot human interest-artikelen, van advertorials (geschreven advertenties) tot het interviewen van een lid Tweede Kamer”, licht Christel toe.

Concreet doel

“Daarbij is een krant maken voor onze leerlingen een prachtig concreet doel”, vult Janne aan. “Ze hebben leren interviewen. Columns schrijven. Spotprenten maken. Daarbij werken ze normaal gesproken toe naar een toets waarin een goed cijfer het einddoel is. Het samen maken van een krant is een tastbaar doel. Met een gezamenlijk resultaat dat je straks in handen hebt.”

Waarom stinkt het zo?

De tijdelijke collega’s van onze redactie zijn als echte journalisten overal in de Zaanstreek naar binnen gestapt op zoek naar leuk nieuws. En hebben daarbij goed om zich heen gekeken om in te halen op hun eigen belevingswereld. Waar komt het (imitatie)bont vandaan op onze jassen? Het stinkt zo in de Zaanstreek, burgemeester Jan Hamming hoe staat het met de luchtkwaliteit in onze stad?

“Maar de echte scoop lees je in het artikel met professor dokter Ton de Boer. Hij is arts, klinisch farmacoloog en epidemioloog en voorzitter van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Hoe actueel wil je het hebben met de naderende corona-vaccinatie?”, besluit Christel.

Educatief samenspel

Het maken van de speciale Saenredam-krant is een educatief samenspel tussen school, Stepple en uitgeverij Rodi Media. Zo nemen de grafici van Rodi Media de vormgeving voor hun rekening en wordt de krant in onze drukkerij in een oplage van 36.000 exemplaren gedrukt en verspreid.

Scholen die interesse hebben in het Nieuwsjagersproject kunnen contact opnemen met oprichter Wytze Niezen via wytze@stepple.com

Kan het artikel al naar de eindredactie en welke foto komt erbij?...