De beste manier om als bedrijf op social media te groeien

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Pexels)

Social media is niet meer weg te denken uit het huidige marketinglandschap. Als je zichtbaar wilt zijn als bedrijf, moet je deze manier van marketing zeker overwegen en een sterke social media strategie bepalen. Het aantal gebruikers van social media-platformen stijgt nog steeds en de doelgroep wordt steeds breder. Oudere mensen zijn ook steeds vaker te vinden op deze platformen. Maar wat is de beste manier om te groeien met social media? Lees snel verder!

We haalden het net al kort even aan: bepaal je strategie. Zonder strategie weet je niet waar je heen wilt als bedrijf. Bepaal bijvoorbeeld hoe vaak je post per kanaal, want consistentie is een van de zaken die belangrijk is bij het inzetten van social media. Je volgers moeten weten waar zij aan toe zijn en je bedrijf moet zichtbaar blijven. 

Bepaal je strategie

Vraag je ook af wat je budget en uiteindelijke doel is en wat de reden is dat je social media wilt gaan inzetten voor je bedrijf. Zorg dat je doelen meetbaar zijn. Je kunt deze SMART opstellen. Dit staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Werk met influencers

Deze persoon staat tegenwoordig zelfs in het woordenboek, de “influencer”. Je hebt er waarschijnlijk al wel eens van gehoord. Het gaat over iemand die invloed uitoefent via social media. De influencer kan jouw producten of diensten promoten, waardoor jij je doelstellingen kunt behalen. 

Overweeg dus om influencers in te zetten voor jouw bedrijf. Ze hebben een groot bereik en kunnen veel vertrouwen genereren onder jouw doelgroep. Bedenk je wel goed welke influencers passen bij het imago van jouw bedrijf. Een hip kledingmerk die zich richt op jongeren moet geen samenwerking willen met een influencer die alleen bekend is onder de doelgroep 60+.

Schakel een bureau in

Wanneer je zelf niet thuis bent in het sociale medialandschap, kun je een bureau inschakelen. Overweeg altijd of het rendabeler is alle kennis zelf te leren of om specialisten in te schakelen. Een bureau weet vaak goed waar je doelgroep zich bevindt en hoe deze bereikt moet worden met de juiste platformen. Werken met een bureau kan duur zijn, maar zelf kennis en vaardigheden opdoen kan veel tijd kosten. Maak daar een afweging in.  

Er zijn dus genoeg manieren om aan de slag te gaan met social media. Zorg in ieder geval dat je een sterke strategie hebt, voordat je je budget en tijd begint te spenderen. Vind een agency bij Sortlist wanneer je de kennis en vaardigheden niet in huis hebt.

Deze bijdrage valt buiten verantwoordelijkheid van de redactie