Schipper Daniël Langius voelt zich als een vis in het water

Algemeen
Schipper Daniël Langius overziet de waterwegen
Schipper Daniël Langius overziet de waterwegen (Foto: aangeleverd)

KOOG AAN DE ZAAN - De waterstand van de Rijn, de IJssel en de Waal is op dit moment vele malen lager dan normaal voor de tijd van het jaar. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Het scheepvaartverkeer ondervindt ook grote hinder. Als de rivieren minder diep zijn, kan een binnenvaartschip namelijk minder lading meenemen. Daar weet de Koogse schipper Daniël Langius (28) alles van. Met zijn imposante tanker Messina (135 meter lang) vervoert hij deze periode slecht 20 tot 30% van de gewone vracht. ‘En toch mogen we niet klagen’.

DOOR KEES KLINKENBERG

Als een vorst zit hij achter de knopen als hij met zijn schip op de Moezel vaart. ‘Hier is het prima te doen. Er zijn de nodige sluizen aangebracht en daarmee kunnen ze het waterpeil prima reguleren. Wel is de stroom minder krachtig, net als bijv. op de Maas. Ik snap de roep om regen wel, maar er is nu goed geld te verdienen. Door de schaarste aan beschikbare scheepsruimte is het op de vrije markt - waar per reis betaald wordt - interessant.’


Imposante tanker Messina (135 meter lang) op de Moezel.

Langius heeft de scheepvaart met de bekende paplepel ingegeven. Hij stamt uit een echte schippersfamilie. Opa en oma leefden aan boord, hun kinderen ook en de kinderen daar weer van volgden dat voorbeeld. ‘Zo heeft mijn vader mijn moeder  leren kennen toen hij met een schip in Zaandam lag. Dat was nog in de tijd dat schippers amper aan de wal vertoefden. Dat is tegenwoordig heel anders. Ik ga twee weken op en dan twee weken af.’

Uren maken

Hij kwam als matroos van het VMBO af en vervolgde zijn MBO opleiding in Rotterdam. Na zijn schippersdiploma is hij nu de kapitein op de Messina van rederij Universe Shipping uit Zwijndrecht. Met alle papieren in bezit was het toen uren draaien. ‘De theorie is goed, maar de praktijk is heel anders. Je moet uren maken. Je moet echt leren om te varen. In onze bedrijfstak wordt er 24 uur per dag gevaren. Daarom kent mijn schip twee schippers en twee matrozen als bezetting. Onze rederij heeft 16 schepen in de vaart.’

Je moet continue op scherp staan

Momenteel is het met de waterstanden spannend. ‘Dat is goed te merken inderdaad. Op de Rijn is het heel erg. Op de Moezel niet. Hoe dan ook moet je de waterstanden scherp in de gaten houden. Net als de weersverwachting. Je loopt zo maar tegen 20 tot 30 cm marges aan. Daarom moet je continue op scherp staan.’

Het zal ongetwijfeld met regelmaat spannend zijn op het water. Niet iedereen heft al zoveel ervaring als de Koger. ‘Rivierverkenning is belangrijk. Je moet weten waar het rustig aan te doen. Natuurlijk is er veel gemopper. De nieuwste lichting schippers heeft dit nog niet eerder meegemaakt. In 2018 heb ik dit ook al eens meegemaakt. De Rijn bij meetpunt Lobith (eigenlijk bij Tolkamer) staat nu nog maar enkele centimeters boven de laagste waterstand ooit. Dat was toen op 29 oktober, de Rijn zakte naar 6,49 meter boven NAP. Nu staat de rivier op 6,53 meter boven NAP op dezelfde plek.’

Hangmatten...

Net als in vele andere bedrijfstakken is er ook in de binnenvaart een schreeuwend tekort aan personeel. Langius is een grote promotor van zijn vak. ‘Er zijn nog altijd mensen die denken dat we in hangmatten slapen’ vertelt hij met een grote grijns op zijn gezicht.


Momenteel is het varen met de lage waterstanden spannend. ‘Dat is goed te merken inderdaad. Op de Rijn is het heel erg. Op de Moezel niet.’  

‘Met een diploma zit je natuurlijk niet meteen op zo’n schip als ik nu vaar. Het is zeker mogelijk om op een jong modern schip te beginnen omdat wij in Nederland een heel moderne binnenvaart vloot hebben. Geen hangmatten, ik woon hier in een prachtig appartement hoor. Ook hier geldt dat onbekend onbemind maakt. Het is echt een prachtig en zeer afwisselend vak. Instappen kan vrij eenvoudig. Dan zit je natuurlijk niet meteen op zo’n schip als dit. Dit is in februari in de vaart genomen en is hypermodern. Het stuurt echt perfect.’

Na twee weken aan boord is hij even zolang in de Koog. Bij korfbalclub Koog Zaandijk kan hij zijn energie prima kwijt. Dan heeft hij niet de verantwoording voor zijn bemanning. ‘Mijn werk is vooral varen. Dat beslaat zo’n 70% van de tijd, maar ik moet ook de jongens aansturen. Dat doe ik met heel veel plezier. Het is een te mooi vak om er geen lol aan te kunnen beleven.’

Afbeelding
Imposante tanker Messina (135 meter lang) op de Moezel
Afbeelding