Oproep aan Zaankanters: wie heeft leuk idee voor viering 50 jaar Zaanstad?

Algemeen
Om de Zaankanter zelf ‘groos’ te laten zijn/worden op zijn eigen streek, maakte cineast Terence Loos als medewerker van Marketing Zaanstreek een promotiefilm.
Om de Zaankanter zelf ‘groos’ te laten zijn/worden op zijn eigen streek, maakte cineast Terence Loos als medewerker van Marketing Zaanstreek een promotiefilm. (Beeld: Terence Loos)

ZAANSTREEK – “Hoe mooi is het dat de Zaanstreek voorkomt in het filmpje dat is gemaakt voor het Songfestival? Dat er straks 200 miljoen mensen naar onze streek gaan kijken? Dat lijkt ons al een hele mooie reden om trots te mogen zijn op onze eigen streek”, aldus wethouder Stephanie Onclin bij de officiële opening van het toeristisch seizoen in de Zaanstreek.

Kick-off toeristisch seizoen met start campagne De Zaanstreek smaakt naar meer

Afgelopen week vond de aftrap van het Zaanse toeristenseizoen 2023 plaats. Dit gebeurde tijdens een bijeenkomst in het Zaans Museum waar verbinding centraal stond tussen de partners die werkzaam zijn op de lokale toeristenmarkt, gemeente, ondernemers en stakeholders. Wethouders Stephanie Onclin (Toerisme en streekmarketing) en Wessel Breunesse (onder meer Cultuur en Recreatie) waren namens de gemeente present. “We staan voor de nodige uitdagingen waarbij samenwerking één van de codewoorden voor succes is”, sprak Stephanie Onclin het gezelschap toe.

Economische groei

“Met onze nieuwe campagne De Zaanstreek smaakt naar meer kijken we uit naar het nieuwe toeristenseizoen waar we nu de kick-off van houden”, vertelde Anneke Wijdogen-Vis, directeur van Marketing Zaanstreek.

Tegen de verwachtingen in zien we na de coronaperiode een economische groei. Dat bleek uit cijfers die Marketing Zaanstreek liet zien. Er is ook genoeg te zien en doen in de Zaanstreek waardoor bewoners en bezoekers erop uit trekken. Evenementen als Tegendraads in de Zaanbocht, de ontwikkelingen op de Zaanse Schans en het steeds beter ontdekken van het Hembrugterrein als filmlocatie werden genoemd als positieve ontwikkelingen die daar aan bijdragen.

Viering 50 jaar Zaanstad

Voor de komende viering van 50 jaar Zaanstad vanaf januari 2024 – de zeven Zaankernen werden in 1974 samengevoegd – werd een oproep gedaan je te melden als je goede ideeën hebt voor het feestprogramma. Het doel is een groot feest(jaar) voor én door inwoners.

Mail je idee

“Als gemeente faciliteren we het uitvoeren van leuke ideeën. Daarvoor is een budget van 600.000 euro beschikbaar, dus kom maar op als je een goed idee hebt”, licht Aukje Schep, woordvoerster van de gemeente Zaanstad toe.

Momenteel gaat het vooral om plannen verzamelen voor een jaar lang feest vieren. “We hebben al verschillende leuke ideeën gekregen. Van culturele activiteiten en muziek tot een event met Zaanse biertjes en andere eetbare producten die uit de Zaanstreek komen.”

Ideeën zijn van harte welkom bij het speciale mailadres: 50jaarzaanstad@zaanstad.nl

Beleving centraal

“Onze focus voor het komend toeristische seizoen ligt op aandacht voor de beleving van de Zaanse cultuur. Waarbij eerbied voor ons cultureel erfgoed voorop staat. Daarbij willen we ook de lokale bevolking aanspreken deel te nemen. Want samen met de bezoekers kunnen de Zaankanters voor een belangrijke economische impuls zorgen”, lichtte Anneke Wijdogen-Vis toe.

Ruim 121.000 overnachtingen

Toeristen weten inmiddels de Zaanstreek weer te vinden. Ondanks dat de cijfers gedrukt werden door de coronarestricties, waren er in 2021 toch ruim 121.000 hotelovernachtingen geboekt in de Zaanstreek. Waar het dagbezoekers betreft, spendeert 68 procent van de bezoekers tot vier uur in de streek.

Uitgaven

“Gemiddeld werd door bezoekers in onze regio 52,10 euro per persoon per dag uitgegeven, slechts een paar euro onder het landelijk gemiddelde. Waar we samen aan kunnen werken is de toerist langer te laten verblijven”, riep Anneke Wijdogen-Vis het gezelschap op tot (nog) meer samenwerking en verbinding.

Zo verblijft de toerist gemiddeld 2,2 nachten in Amsterdam en 1,7 in de Zaanstreek. Vooral het Zaans Museum is populair als culturele instelling (59.435 bezoekers). Gevolgd door het Zaantheater (37.233) en de Fabriek (14.214).

Uit de cijfers blijkt dat de Zaanse Schans in 2021 zo’n 510.000 bezoeker trok. En dat de Nederlander zelf nummer één staat als bezoeker aan onze streek. Gevolgd door de Duitser en de Belg die de Zaanstore (naast het gemeentehuis) bezochten. Vanwege de toen geldende corona maatregelen is dat ook logisch te verklaren.


Prachtige dronebeelden van de Zaanstreek. 

Nieuwe Zaanse promotiefilm

Om de Zaankanter zelf ‘groos’ te laten zijn/worden op zijn eigen streek, maakte cineast Terence Loos als medewerker van Marketing Zaanstreek een promotiefilm. De veelzijdigheid van leven en werken rond de Zaan heeft hij met onder meer prachtige dronebeelden vastgelegd. De filmbeelden zijn geschoten in de wintermaanden maar worden aangevuld nu het toeristisch seizoen en de lente zijn begonnen. De film is te zien op de website van Markering Zaanstreek of via deze link: https://youtu.be/u-oYM5Hmy1U

Riviercruise op de Zaan?

Onder de campagnenaam ‘De Zaanstreek smaakt naar meer’ worden bewoners en bezoekers continue opgeroepen om de Zaanstreek te ontdekken. Ook activiteiten als de nieuwe citymap Zaandam en de vertalingen van de stadswandeling Oud-Zaandijk werd genoemd. Net als het overleg dat gaande is met een specialist in de rivierencruisemarkt. Zo is het de bedoeling dat ook die toerist kennis maakt met de Zaan als kenmerkende levensader van onze economie en er zo meer ondernemers profiteren van hun bezoek. Een boottrip is bovendien een leuk uitje voor de Zaankanter zelf.

Zaankanters die in eigen streek ideeën op willen doen voor leuke uitjes en activiteiten kunnen inspiratie opdoen op www.zaans.nl Daar zijn ook de actuele activiteiten te vinden die plaats gaan vinden in het komende Zaanse toeristenseizoen.

Afbeelding