Problemen met uw verhuurder?

Nieuws
Mag de huurbaas Sjors zijn huurder bang maken of bedreigen?
Mag de huurbaas Sjors zijn huurder bang maken of bedreigen? (Foto: aangeleverd)

ZAANSTREEK - Anja huurt een woning van Sjors. Ze heeft al een tijdje een lek in haar dak. Sjors doet hier niets aan. Wanneer zij Sjors weer een keer vraagt om het dit te repareren, bedreigt hij haar zelfs via Whatsapp. Wat kan Anja hiertegen doen?

Meldpunt verhuurdersgedrag

Vanaf 1 januari 2024 kan Anja langs bij het meldpunt van de gemeente om te melden dat Sjors zich niet aan de nieuwe regels houdt. Dit kan ook anoniem.

Deze nieuwe regels staan in de ‘Wet goed verhuurderschap’. De gemeente zal Sjors dan op zijn gedrag aanspreken. Ze kunnen hem waarschuwen, maar ook een boete opleggen. Dit doet de gemeente niet als Anja van een woningbouwvereniging huurt.

Regels voor de verhuurder

Sjors moet zich aan de nieuwe regels houden. Hij mag Anja niet bedreigen. Ook mag hij bijvoorbeeld niet te hoge servicekosten of borg vragen. Sjors moet een plan maken waarin hij uitlegt hoe hij ervoor zorgt dat hij zich aan de nieuwe regels houdt. Wanneer kan Anja zich melden?

Zij kan een melding maken als:

1. Zij niet wordt gekozen als huurder omdat ze zich gediscrimineerd wordt;

2. Sjors haar bang maakt of bedreigt;

3. Sjors een te hoge waarborgsom vraagt. De som is te hoog als het bedrag meer dan twee maanden huur is;

4. Sjors te hoge of foute servicekosten vraagt;

5. Sjors haar geen schriftelijk huurcontract geeft.

Heeft u ook problemen met uw verhuurder of een andere vraag voor het Juridisch Loket? Mail dan naar redactie.zaanstad@rodi.nl en wellicht krijgt u antwoord in deze rubriek. Meer weten? Het Juridisch Loket: eerste hulp bij juridische vragen. De Zaanse vestiging aan het Rustenburg 105 heeft inloopspreekuur iedere maandag van 14.00 tot 16.00 uur en donderdag van 09.00 tot 11.00 uur. Zie ook www.juridischloket.nl of bel op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur met 0800-8020.