Recycleplein Zaandam: duurzaam afvalbeheer en gratis tweedehands kledingactie

ZAANDAM - Het stortbordes, eh, afvalbrengstation Zaandam - door de gemeenten en HVC inmiddels omgedoopt tot recycleplein - heeft een flinke metamorfose ondergaan. Op 25 maart ging het weer open voor inwoners van Zaanstad.
Het gloednieuwe recycleplein is ruimer, overzichtelijker en veiliger aldus de gemeente. Inwoners van Zaanstad kunnen op het plein nu eerst hun herbruikbare spullen inleveren. Spullen die je wil afvoeren kun je daarna in de verschillende containers achterlaten. Deze zijn grondstof voor nieuwe producten.
Als feestelijke aftrap is er in april een gratis tweedehands kledingactie. Tijdens de officiële opening op 2 april hing René Tuijn, wethouder gemeente Zaanstad, de eerste kleding op het rek dat daar de hele maand blijft staan.
Toekomst zonder afval
“We zijn ontzettend blij met het nieuwe recycleplein,” zegt Gertjan de Waard, directeur Inzameling van HVC. “Bij HVC gaan we voor een toekomst zonder afval. Het afval dat wel ontstaat, willen we zo veel mogelijk hergebruiken en anders recyclen tot nieuwe grondstoffen of producten. De naam recycleplein past daarom beter bij wat we doen. Veel spullen en kleding kunnen nog prima een ronde mee. Ik hoop dat veel mensen hier gebruik van gaan maken. Om daar extra aandacht voor te vragen, kunnen bezoekers van het recycleplein in april gratis tweedehandskleding uitzoeken op het rek van FREE FASHION. Én hier kleding bijhangen die zij zelf niet meer dragen.”
Slim nagedacht
Wethouder René Tuijn vult aan: “Ik vind het goed om te horen dat al zoveel mensen het recycleplein weer weten te vinden en het ziet er ook geweldig uit. Je kunt duidelijk zien dat er hard gewerkt is en slim is nagedacht om oud materiaal opnieuw te gebruiken. Ik hoop dat veel spullen die ingeleverd worden een nieuwe bestemming krijgen. Daarmee benutten we dat wat we hebben optimaal. Dat is goedkoper voor ons en duurzamer voor onze aarde.”
Opzet
Het nieuwe recycleplein is gebouwd met duurzame en hergebruikte bouwmaterialen. Zo zijn de stenen van het wegdek, de lichtmasten en de bebording van het voormalige afvalbrengstation teruggebracht. Het is ruim opgezet met een logische volgorde. Hierdoor is het makkelijk en veilig voor bezoekers om hun spullen in te leveren. Naast de ingang is een apart gedeelte voor zogenaamde ‘langzame stromen’. Inwoners kunnen hier puin, snoeiafval en grond naar toe brengen. Het kost namelijk veel tijd om dit uit een auto of aanhanger te halen. Met deze nieuwe indeling is hier straks alle ruimte voor. Op de locatie kunnen maar liefst 33 verschillende afvalstromen worden ingeleverd voor recycling en hergebruik.
Gratis tweedehandskleding
Op het recycleplein Zaandam staat tot en met 30 april een kledingkar van FREE FASHION. Inwoners van Zaanstad die het recycleplein bezoeken kunnen tweedehandskleding gratis van de kar meenemen. Ook kunnen zij hier kleding bijhangen die zij zelf niet meer dragen.
De openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 17.15 uur.






Meer nieuws uit Zaanstad?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie