Stichting Zaanse Industriecultuur tevreden over I-FIKZ

Nieuws

REGIO - I-FIKZ, de tweede editie van het Festival Industrie Cultuur, heeft de Zaanstreek in de afgelopen drie maanden naar eigen zeggen een promotionele uitstraling gegeven. Met een culturele programmering rond het thema industriecultuur werd het streekeigene in de schijnwerpers gezet. Het Festival Industrie Cultuur werd vorig jaar voor de eerste keer in het gehele Noordzeekanaalgebied georganiseerd. In de maanden augustus en september beperkte het festival zich tot de Zaanstreek onder de naam I-FIKZ. Het festival kende dit jaar vier onderdelen: Zaansafari's, Expedities Industrie, de Nacht van de Industriecultuur en de Cacaomaand.

De waarde van het Zaanse industriële verleden en heden werd door I-FIKZ voor het voetlicht gebracht met verschillende activiteiten die over de hele Zaanstreek waren verspreid. Zo werd de Zaanse cultuur uitgedragen, die nauw samenhangt met het industriële verleden en heden. Mensen met zeer uiteenlopende belangstelling konden ieder hun eigen aansluiting vinden op het gevarieerde programma. Dat kon in onder andere ontdekkingstochten over en langs de Zaan, cacao- en chocoladeproeverijen, rondleidingen in fabrieken, concert- en theateruitvoeringen, lezingen en projecties.
Honderden mensen kwamen af op de vier onderdelen van I-FIKZ. Initiator en organisator van I-FIKZ, de Stichting Zaanse Industriecultuur, noemt het festival daarom succesvol. "I-FIKZ leent zich ervoor om uit te groeien tot een festival met een grote potentie dat in de toekomst aantrekkelijk zal zijn voor vele bezoekers van binnen en buiten de Zaanstreek. Alle elementen die daaraan kunnen bijdragen, zijn er al: de Zaan, industrieel erfgoed en een rijk cultureel leven. Er hoeft niets meer aan te worden toegevoegd", aldus I-FIKZ.
Het bestuur van de Stichting Zaanse Industriecultuur wil daarom samen met haar partners; waaronder de gemeente Zaanstad, Marketing Zaanstreek, Stad aan de Zaan, Gemeentearchief Zaanstad, het Zaans Museum, Zaans Gedaan, De Zaansche Molen, Fluxus, Tate & Lyle, Forbo, Cargill, Royal Duyvis Wiener, Olam, Pepsico, Meneba, het Havenbedrijf Amsterdam en Rodi Media; in overleg om I-FIKZ in de komende jaren te laten groeien tot een van de bekendere festivals van Nederland.