Gezocht: plannen en ideeën om toerisme in Zaanstreek te laten groeien

Toerisme
Aan de hand van een plattegrond en audiotour het Hembrugterrein verkennen.
Aan de hand van een plattegrond en audiotour het Hembrugterrein verkennen. (Foto: Floris Krelage)

ZAANSTREEK - Om initiatieven op toeristisch gebied in de streek te stimuleren heeft Marketing Zaanstreek in 2020 het Fonds Productontwikkeling opgezet. Tot eind november kunnen ondernemers met een goed idee of plan meedingen naar financiële ondersteuning vanuit het fonds voor 2022.

Marketing Zaanstreek stelt Fonds Productontwikkeling weer open

Marketing Zaanstreek is altijd op zoek naar nieuwe initiatieven. Directeur Anneke Wijdogen-Vis: “De Zaanstreek staat bekend om haar ondernemers en makers, dus die plannen en ideeën zijn er zeker. Omdat het soms lastig is unieke ideeën van de grond te krijgen, bijvoorbeeld omdat je er nooit de tijd voor vindt of omdat financiële middelen ontbreken, is het Fonds Productontwikkeling opgezet.” 

Bij toeristische initiatieven wordt gedacht aan arrangementen en bijvoorbeeld fiets- en wandelroutes die het aantrekkelijker maken om de Zaanstreek te bezoeken, maar denk ook aan het opzetten van deelmobiliteit zoals verhuur van elektrische fietsen. Daarbij ligt de focus op bezoekers uit de regio.

Geld voor Bankjes-route in 2021

In 2021 werd het ‘Van bank naar bank’-plan van Marene Kok gehonoreerd met een geldbedrag vanuit het fonds. Met ondersteuning van onder andere het Fonds Productontwikkeling heeft zij de routes kunnen realiseren. De routes zijn onder andere verkrijgbaar bij de Zaanstore.

Inschrijven

Als ondernemer kun je jouw idee tot 30 november 2022 insturen. Een deskundige jury zal vervolgens bepalen welke inzending budget zal ontvangen om het idee ook daadwerkelijk uit te voeren. Het totaal toe te kennen bedrag is € 10.000,-. De winnaar zal in december bekend worden gemaakt.

De jury bestaat dit jaar uit Stephanie Onclin (wethouder Toerisme, Economie en streekmarketing), Léon Hamming (eigenaar Saenkanter Fashion en initiatiefnemer In de Zaanbocht), Marieke Verweij (directeur Zaans Museum) en Anneke Wijdogen-Vis (directeur Marketing Zaanstreek). 

Meer informatie over het fonds, de voorwaarden en een link naar het inschrijfformulier vind je op www.zaans.nl/fondsproductontwikkeling.