‘Trots zijn op eigen regio mag bij promotiecampagne Zaans op je bord’

Uitgaan
Nienke Aussems:
Nienke Aussems: "De Zaanstreek heeft veel mooie bedrijven die prachtige puur Zaanse producten maken waar je best trots op mag zijn en dat ook mag uitspreken." (Foto/montage: Dirk Karten)

ZAANSTREEK – “We zijn nog maar pas begonnen met benaderen, maar de eerste positieve reacties vanuit de horeca op onze actiemaand zijn al binnen. We vragen aan restauranthouders om in samenwerking met hun chef-koks gerechten met typisch Zaanse ingrediënten samen te stellen en op de menukaart te zetten. We vergeten het soms, maar we maken hier hele mooie producten. De maak- én smaakcultuur van onze eigen Zaanstreek staat de hele maand november centraal in de promotiecampagne Zaans op je bord”, vertelt Nienke Aussems, Projectmanager bij Marketing Zaanstreek.    

Koksmes snijdt aan twee kanten in smaakvolle horeca-actie van Marketing Zaanstreek

Het (koks)mes snijdt in deze promotiecampagne aan twee kanten. Natuurlijk gaat het om bezoek aan de Zaanse horeca stimuleren. Maar ook het besef bij de Zaankanters – en ‘buitenpoorters‘ - zelf laten groeien dat de Zaanstreek naar meer smaakt.

Trots op Zaanstreek

“Zaankanters zijn over het algemeen nuchter ingestelde mensen. Tegelijk hebben we hier veel mooie bedrijven die prachtige puur Zaanse producten maken waar je best trots op mag zijn en dat ook mag uitspreken. Van Zaanse mayonaise tot Verkadekoekjes. En ja, je ruikt de productie soms ook. Sommige mensen vinden die geuren soms wat vervelend. Maar ik ken meer mensen die, als ze bijvoorbeeld van vakantie terugkomen, zich pas weer echt thuis voelen als ze de geur van cacao ruiken”, stelt Nienke.

Streek van makers

De Zaanstreek is van oudsher een streek van makers. We hebben grote (internationaal bekende) smaakmakers zoals Lassie, Honig, Duyvis, Cacao de Zaan en niet te vergeten Verkade. Maar ook kleinere producenten zoals De Euforij Chocolade, Zuivere Koffie en De Tweekoppige Phoenix waar Saense Whisky, authentieke oude jenever en fris sprankelende komkommer-gin wordt gestookt.  De Zaanstreek stond ooit bekend als Provisiekast van Nederland. Een benaming die ook nu wellicht nog steeds opgaat. Nog steeds komen er nieuwe lokale ondernemers bij met nieuwe, succesvolle Zaanse smaken en producten. En niet te vergeten creatieve ideeën.


Welke gerechten met Zaanse producten gaan de chef-koks bedenken? Dit is een voorbeeld van de creativiteit op je bord die chef-kok Sylvester van Westrop van De Waterraaf heeft bedacht.  

13,6% ‘energiekorting’

Goed voorbeeld van creativiteit is hoe Jongwijs en restaurant De Waterraaf uit Westzaan omgaan met de actualiteit. De komende twee weken trakteren ze gasten wiens gasrekening gruwelijk is gestegen en die daardoor krap bij kas zitten op 13,6% korting op alles wat ze bij de horecagelegenheden nuttigen. Wel even bij je reservering op www.dewaterraaf.nl de hashtags #oeidatgas en #krapbijkas achterlaten. Op het moment dat ondernemer Simon Douw deze actie bedacht was de inflatie nog 13,6%. Die is inmiddels opgelopen tot 17%. “We blijven nu nog even 13,6% korting geven en gaan na de actieperiode bekijken wat we verder doen”, laat hij weten.

Voor én met elkaar

Nienke: “Met Zaans op je bord willen we ook de horecabedrijven steunen die het moeilijk hebben. Dat doen we door ze voor het voetlicht te brengen als ze straks Zaanse gerechten op de menukaart hebben staan. Zaans op je bord is een promotiecampagne voor én met elkaar. Niemand wil tenslotte lege panden in het centrum. Maar als je dat wil voorkomen moet je niet naar Amsterdam gaan om daar uit eten te gaan. Dat hoeft ook niet, de Zaanse horeca is goed en biedt een gevarieerde keuze. Dat ruik je soms én proef je zeker bij Zaans op je bord!”

Kijkje achter de schermen

Achter de streekproducten en makers schuilen mooie verhalen. De Zaanstore – onderdeel van Marketing Zaanstreek en te vinden op het Stadhuisplein - filmde drie Zaanse makers: de chocolademakers van De Euforij, de mensen achter Zuivere Koffie en de makers van Zaanse zeep. Kijk op www.zaans.nl/plan-je-bezoek/zaanstore/zaansmaken voor deze films waarin je de Zaanse makers leert kennen en het maakproces ziet.


De ‘making of’ van de video bij Zaanse Zeep. 

Acties met Zaanse producten

Grote kans dat je na het zien van de films de producten van deze Zaanse makers wilt proeven en/of proberen. Gedurende oktober lopen er daarom acties bij de Zaanstore. Zo kun je bij aanschaf van Zaanse zeep een eigen bakje of zakje gratis laten vullen met circa 40 gram heerlijk ruikende zeepsnippers. De Euforij doet bij elke twee repen die je koopt nog een derde reep cadeau. En koop je deze actiemaand Zuivere Koffie, dan kun je met de bon van je aankoop een compleet koffiepakket winnen.

Meer informatie en actievoorwaarden op www.zaansmaken.nl.

Afbeelding
Afbeelding