Plantenverkiezing: wie wint Green Retail Award?

Nieuws
Stefan Verbunt van Griffioen Wassenaar met verse theeplanten: het bedrijf is in de race voor een Green Retail Award.
Stefan Verbunt van Griffioen Wassenaar met verse theeplanten: het bedrijf is in de race voor een Green Retail Award. (Foto: Morvenna Goudkade)

BOSKOOP – Wie heeft de mooiste plant en wie het beste idee om de markt te veroveren? In de Boskoopse Greenport kiezen kwekers hun paradepaardjes voor de Green Retail Awards. Die prijzen worden uitgereikt tijdens de internationale vakbeurs voor de boomkwekerij Plantarium GROEN-Direkt op 23 en 24 augustus.

Door Morvenna Goudkade

Op de beurs worden in totaal drie awards uitgereikt: voor Beste Nieuwigheid, Beste Markinnovatie (voorheen Beste Marktintroductie) en Bezoekersfavoriet. Vooral de eerste twee categorieën zijn zeer prestigieus. Op de vakbeurs worden nieuwe tuintrends geboren en staat vernieuwing hoog in het vaandel. 

‘Thee is hip, wij bedachten een thema met verse theeplanten’

Kwekers uit het hele land sturen hun inzendingen in voor de selectie in de diverse categorieën. Inzendingen die aan alle voorwaarden voldoen, worden tijdens de beurs onderworpen aan strenge keuringen. Voor de categorie Beste Nieuwigheid gebeurt dat door een jury met professionals van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen (KVBC), voor Beste Marktinnovatie door een internationale jury van planthandel-experts. 

Wild & inheems

Stefan Verbunt. (53), algemeen directeur bij boomteeltbedrijf Griffioen Wassenaar in Boskoop, weet er alles van. Vorig jaar won zijn bedrijf de Green Retail Award voor Beste Marktintroductie. Ook dit jaar dingt Griffioen Wassenaar weer mee. Het bedrijf doet in vaste planten en verkoopt deze in allerlei thema’s zoals zomerbloeiers, bodembedekkers of schaduwplanten. De afzetmarkt bestaat uit tuincentra, waar particulieren de planten kunnen kopen. “Wij hebben vorige keer gewonnen met onze plantenmix Wild & Inheems, voor meer biodiversiteit”, vertelt Verbunt. “Hartstikke leuk, we hebben er mooie publiciteit mee gekregen.” Dit jaar doen ze weer mee, met Hellogarden Theekruiden. 

Thee is hip

“Thee is een hip thema. Steeds meer mensen gaan zelf theezetten met verse theesoorten. Wij bedachten een theethema, met zo’n 12 tot 15  soorten verse theeplanten: allerlei verschillende munt, citroenverbena, citroenmelisse. Er werd positief op gereageerd en toen dachten we: dit is ook leuk om in te dienen voor de prijs.” Zelf drinkt hij het ook graag, zegt Verbunt. “Ik ben minder koffie gaan drinken en meer thee. Ik heb al een aantal soorten geproefd, munt in allerlei smaken en de citroenverbena. “

Hoe hij de kansen van zijn bedrijf inschat bij de verkiezing? “Geen idee, ik weet het oprecht niet. De inzendingen worden beoordeeld door een internationale jury. We hebben er geen invloed op. We gaan gewoon uit van eigen kracht.”

Bamboebos

Ook elders in de Greenport Boskoop zijn planten aangemeld voor Beste Marktinnovatie. Zo doet Bas Niesing van kwekerij J.C. Niesing mee met de compacte tuinplant Weigela Picobella Rosa. Kwekerij Van der Salm, zeer bekend van de lavendelplanten, heeft als kanshebber de Ilex crenata ‘Jenny’. Hoogeveen Plants zend een bamboegras in: Elegrass-World Bamboo Day. ‘’De naam verwijst naar de wereldwijde bamboedag op 18 september”, vertelt Tim Sonneveld van Hoogeveen Plants. “Dan staat bamboe centraal als klimaatplant die veel CO2 opneemt.” 

‘Wij zijn bezig met de aanleg van een bamboebos in Portugal’

Het bedrijf heeft een bijzonder bamboeproject, legt Sonneveld uit. “Wij zijn bezig met de aanleg van een bamboebos in Portugal. Voor elke verkochte Elegrass-World Bamboo Day planten wij daar een bamboeplant. Zodat er uiteindelijk een echt klimaatbos ontstaat.”