Zoveel talent in Noord, maar hoe dat te bereiken

Algemeen
Mina el Hannaoui in haar vertrouwde omgeving
Mina el Hannaoui in haar vertrouwde omgeving (Foto: aangeleverd)

AMSTERDAM-NOORD - Er is sprake van een grote doorbraak. Dat signaleert Mina el Hannaoui die samen met Johan Nijenhuis de film ‘Marokkaanse bruiloft’ maakte. Een z.g. romkom die ook niet-Marokkanen wil trekken. De film wist in korte tijd al meer dan 100.000 bezoekers te trekken. ‘En het mooie daaraan is dat Marokkaanse jongeren met hun ouders die film bekijken.’ Het is daarom Mina el Hannaoui die maar al te graag tijd wil vrij maken om ‘haar stadsdeel’ te promoten. Sterker nog: om al het talent dat daar woont onder de aandacht te brengen.

Niet voor niets richtte zij de stichting Urban Improv en het bedrijf Diversity Casting op. Daarmee richt Mina zich op het artistiek begeleiden van kansarme jongeren door het organiseren van workshops en filmprojecten. Samen met haar buurman Jelle Posthuma (filmmaker) werkte zij een script uit waarin de problemen in de buurt de rode draad vormde. ‘We hebben er zelfs een trailer voor gedraaid, maar behalve interesse kon er financieel geen gezond plaatje gemaakt worden.’ 

Groot faalgevoel

Uiteindelijk kwam er - onder meer na een gesprek met de NPO directeur - schot in de zak. Johan Nijenhuis reageerde op een mail en vond de aanleiding (’Het paste in de strategie’) om er mee aan de slag te gaan. Een succesvolle serie als Mocro Maffia heeft daar beslist aan bijgedragen. ’Er zaten zoveel herkenbare punten in. Neem het trouwen in de Marokkaanse gemeenschap. Bij vrouwen tegen de 30 bestaat een groot faalgevoel als zij nog niet getrouwd zijn. Het is ook zo dat succesvolle Marokkaanse vrouwen - en die zijn er legio - nooit in beeld komen. Daarom is het mooi om in de ‘Marokkaanse bruiloft’ tal van punten toe te lichten.’ 

 Droom waarmaken

De invloed van ervaren Mina is groot geweest. Zo heeft zij mee mogen casten en het volop aanwezige talent kunnen enthousiasmeren. Van haar woonomgeving in Noord weet Mina dat er grote groepen hangjongeren zijn. Groepen die zich vervelen, maar wel artistiek werk willen doen. ‘De jongeren hebben het idee dat de gemeente geen steun verleend. Die stuurt ze naar een informatiepunt. Daarom zijn we op eigen houtje leuke projecten gaan opzetten. Een soort van droom waarmaken. Zelf heb ik op dat gebied ook weinig begeleiding gehad in mijn jeugd. Nu we aan de slag zijn gegaan openen deuren zich. Het stadsdeel moet meer oog en begrip krijgen voor de jongeren. Het moet niet alleen om het groen gaan.’ 

Het bereiken van het aanwezige talent in Noord is lastig. Er is in de ogen van Mina nog een lange weg te gaan. ‘Ik heb al eerder voor het moment gestaan de handdoek in de ring te gooien. Toch ben ik altijd doorgegaan, ik mag niet opgeven. Dat heeft tal van korte films opgeleverd, veel contact met producenten, heb ik veel geschreven en zijn die 14 jaar niet verspilde tijd geweest.’ 

100.000 bezoekers

De wetenschap dat de film bezocht wordt door diverse generaties heeft Mina gesterkt en hoopt zij nog veel meer projecten te kunnen initiëren. ‘Nu moeten we doorpakken. Er is in de achterliggende 50 jaar zoveel veranderd. Dat maakt ook dat de film precies op het juiste moment uit is gekomen. Kijk naar de cijfers: binnen drie weken hebben meer dan 100.000 bezoekers de film gezien.’ ‘Marokkaanse bruiloft’ is de derde Nederlandse film die dit jaar is bekroond met de Gouden Film Award. 

Kookboek/wetboek

Dat de film internationale uitstraling heeft bleek onlangs toen Mina el Hannaoui met haar trots aanwezig was op het Komediefilmfestival van Rabat. Daar is de film in de prijzen gevallen en kreeg twee onderscheidingen. Hoofdrolspeelster Soumaya Ahouaoui werd bekroond als beste actrice en er was een speciale juryprijs. Het festival was van 26 juni tot en met 1 juli in de Marokkaanse hoofdstad. Het was de derde editie. Rabat Comedy is naar eigen zeggen het eerste filmfestival in een moslimland dat zich richt op komedies.

Het verhaal is dat Yasmine maar één droom heeft: een succesvol advocaat te worden. Ze werkt er keihard voor, maar haar omgeving maakt zich zorgen om haar vrijgezelle status. Een man vang je nu eenmaal eerder met een kookboek dan met een wetboek. Aangemoedigd door haar vriendinnen dwingt Yasmine zichzelf om open te staan voor de liefde en dan vindt ze plots niet één, maar zelfs twee leuke mannen op haar pad. Terwijl in haar omgeving het ene na het andere bruiloftsfeest gevierd wordt, groeien Yasmine’s twijfels. Waar de succesvolle arts steeds meer op haar zenuwen werkt, is de stoere monteur ineens haar cliënt in de rechtbank. Hoe weet ze zeker dat ze de juiste keuze maakt?

Afbeelding
Succesvolle film