Nog even mist rond toekomst De Werf

NOORD - Het verhuizen van de dieren van buurtboerderij Het Dierendok, de onrust in de buurt over wat er met de bewoners van zorgcentrum De Werf gaat gebeuren en een drukbezochte protestpicknick op zaterdag 18 mei zijn vermoedelijk redenen geweest voor zorgorganisatie Cordaan om woensdag 26 juni een buurtbijeenkomst te houden. Dat gebeurde in gebouw Het Anker aan de Klinkerweg in Tuindorp Oostzaan. Ondanks de onhandige aanvangstijd van 17.30 uur kwamen meer dan vijftig buurtbewoners luisteren naar wat medewerkers van Cordaan te vertellen hadden.
Door Hans Straeter
In de uitnodiging stond vermeld dat bijgepraat zou worden over de ontwikkelingen op De Werf en zouden er vragen gesteld kunnen worden. Wie de berichten over het wijkje gevolgd heeft en dacht iets nieuws te horen, werd mogelijk teleurgesteld.
Na het welkom en het voorstellen van enkele medewerkers van Cordaan waaronder directeur (behandeldienst en domein intensieve zorg) Dorien Konst, volgde uitleg dat de bestaande bebouwing niet meer voldoet en dat de bewoners een vernieuwde leefomgeving nodig hebben. Er zou na de sloop wat anders moeten komen voor uiteenlopende zorgvragers zoals ouderen, dementerenden en gehandicapten waaronder kinderen. Daarnaast wordt gedacht aan ‘lang leven woningen’ en aan instellingen zoals de wijkverpleging.
De opsomming werd tussen aanhalingstekens geplaatst omdat de plannen er eigenlijk nog niet zouden zijn en afhankelijk zijn van de gemeente.
Tijdlijn
De buurtbewoners werden bedankt voor hun betrokkenheid. Begrip was er voor de zorgen die er zijn. Hartverwarmend dat het voor omwonenden belangrijk is dat mensen met een beperking een plek hebben in de buurt. Over wat de komende jaren staat te gebeuren werd op een scherm een tijdlijn geprojecteerd. Het zogenaamde ‘plaberum´ (plan- en besluitvormingsproces ruimtelijke maatregelen). De verkenning van het project gaat plaatsvinden in de tweede helft van 2024, de haalbaarheid wordt onderzocht in 2025, het ontwerp volgt in 2025 of begin 2026 en vanaf 2027 wordt er gesloopt en gebouwd.
De vier fases leiden tot een verkenning, projectbesluit, investeringsbesluit en de uitvoering. In de verkenningsfase wordt gekeken of het wenselijk en mogelijk is om een bouwproject te starten. De hoofdlijnen van het project worden dan vastgelegd in een principenota. Burgemeester en wethouders komen dan met een principebesluit.
Cordaan heeft bij de gemeente documenten ingediend die nog niet openbaar zijn. Een woordvoerder van wethouder Reinier van Dantzig (D66) laat weten dat het aan Cordaan is om deze documenten vrij te geven. Onlangs is er een verkennend gesprek geweest tussen Cordaan en de projectmanager voor het hele NDSM-gebied. Bedoeling is dat er gewerkt wordt aan een plan om daarna een projectnota te maken. Voor het maken van dat plan worden nu de mensen bij elkaar gezocht. In samenwerking met Cordaan zouden dan tegen het eind van het jaar bewoners geïnformeerd worden over het plan. Wanneer het participatieproject van start gaat, is nog niet duidelijk, maar de gemeente wil voor het eind van het jaar in gesprek gaan met de bewoners.
De woordvoerder laat weten dat de plannen van Cordaan ook nog getoetst moeten worden. Capaciteit en budget komt er om tot een goed oordeel te komen. De volgende stap is dan de projectnota. “Nu is het dus eigenlijk het stadium voor de eerste fase van het plaberum.”
Zorgen
Voorlopig betekent dit dat buurtbewoners, maar ook ouders van bewoners van De Werf blijven zitten met de vraag of bewoners met een zware beperking kunnen blijven wonen of terugkeren op De Werf. Afgaande op wat tijdens de buurtbijeenkomst gezegd werd, leek dat vooral niet het geval, maar misschien voor sommigen toch wel. Het zou individueel bekeken worden.
Ondertussen maken ouders van de bewoners zich zorgen. Bewoners die min of meer makkelijk plaatsbaar zijn, hebben de Werf al verlaten. Nu blijven nog 53 bewoners over die gezien hun problematiek moeilijk te plaatsen zijn. Er zijn lange wachtlijsten. Er zou een plan van Cordaan zijn om in Oostzaan een zorgcentrum te realiseren. Veel ouders zien dat niet zitten en zijn bang dat hun kind in een geïsoleerde omgeving terecht komt.
Vragen
Tijdens de buurtbijeenkomst waren er veel vragen. Ze werden echter niet gezamenlijk besproken. De bezoekers kregen bij binnenkomst een nummertje en zouden verdeeld over vijf groepjes vragen moeten gaan stellen. Verschillende aanwezigen voelden daar niets voor, maar de medewerkers zetten deze vorm toch door. Na afloop werden per groep enkele makkelijke vragen voorgelezen en van antwoorden voorzien. De tientallen andere vragen worden na de zomer beantwoord. Na een uur werd de bijeenkomst beëindigd en werd buiten door wat actieve buurtbewoners nog lang nagepraat over de vele resterende vragen over de toekomst van De Werf.









Meer nieuws uit Amsterdam-Noord?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie