Andere blik op windmolens in Wieringermeer

WIERINGERMEER – Terwijl het Windcollectief Wieringermeer zich inzet voor een verlenging van de draaitijd van solitaire windmolens, is er ook een anonieme werkgroep van inwoners die hier kritisch op reageert. Volgens hen wordt in de communicatie van het collectief niet vermeld waarom deze turbines per 1 februari 2026 zouden moeten verdwijnen.
Het Windcollectief heeft onderzoeksbureau Citisens ingeschakeld om met een beknopte vragenlijst steun te verzamelen voor een extra draaitijd van zes jaar. Gevraagd wordt onder meer naar de mening over het afbreken van windmolens en onder welke voorwaarden deze eventueel zouden mogen blijven staan.
De werkgroep stelt dat deze vragenlijst weinig context biedt en belangrijke afspraken uit het verleden buiten beschouwing laat. Via de website www.windmolenswieringermeer.nl biedt zij een eigen reconstructie, inclusief tijdlijn en relevante documenten. Ook deze groep heeft een vragenlijst opgesteld en hoopt via de uitkomsten daarvan meer zicht te krijgen op het draagvlak onder bewoners.






Meer nieuws uit Hollands Kroon?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie