Jessie Slothouwer uit Blokker is vrijwilliger bij de Luisterlijn: ‘Grenzeloos geïnteresseerd in mensen’

Algemeen
"Door dit vrijwilligerswerk leer ik ontzettend veel over de maatschappij van nu. Wat houdt mensen bezig en tegen welke problemen lopen ze aan?"
"Door dit vrijwilligerswerk leer ik ontzettend veel over de maatschappij van nu. Wat houdt mensen bezig en tegen welke problemen lopen ze aan?" Foto: Jan Siebring Fotografie

BLOKKER - Voor veel mensen was 2022 een somber en lastig jaar. Een jaar waarin er zorgen waren over een oorlog op de grens van Europa en een jaar waarin stijgende energieprijzen voor grote onzekerheid zorgden. De behoefte aan warmte, licht en persoonlijke aandacht groeit. Dat merken vrijwilligers bij de Luisterlijn dagelijks. Zo ook Jessie Slothouwer uit Blokker. Zij is sinds 2008 vrijwilliger bij de Luisterlijn. Dit werk is haar op het lijf geschreven, zo zegt ze zelf. “Ik ben grenzeloos geïnteresseerd in mensen en in wat er leeft in onze maatschappij.”

Ik ben grenzeloos geïnteresseerd in mensen; daarom past dit zo goed bij mij

Er is een grote vraag naar een luisterend oor en vrijwilligers bij de Luisterlijn hebben hun handen vol. In 2022 ontving de Luisterlijn 611.658 oproepen. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, is de Luisterlijn dringend op zoek naar nieuwe vrijwilligers. “Vorig jaar ontvingen we een recordaantal oproepen. We merken dat steeds meer mensen contact zoeken, omdat zij behoefte hebben aan erkenning, steun, troost of een goed gesprek”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. Jessie doet dit vrijwilligerswerk al bijna vijftien jaar. “Ik wilde graag iets doen op maatschappelijk vlak. Bij dit vrijwilligerswerk draait het om contact met mensen. Daarom sprak de Luisterlijn mij zo aan.” 

Anoniem

De Luisterlijn is een unieke organisatie met een unieke missie: een luisterend oor bieden aan iedereen die dat nodig heeft, wanneer die dat nodig heeft. Daarom is de Luisterlijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer 088-0767000. Chatten of mailen is ook mogelijk via www.deluisterlijn.nl. Een belangrijke factor bij de Luisterlijn is de anonimiteit van de gesprekspartners. Zelf blijven de vrijwilligers in een gesprek ook anoniem. Als vrijwilliger werk je op een van de 28 locaties verspreid door het land. Je kunt je eigen diensten plannen en krijgt een uitgebreide training in professionele luistervaardigheden aangeboden. Ook Jessie volgde die training, op locatie in Alkmaar. “Dat is een heel praktische training, waarbij je onder andere gesprekken oefent door middel van rollenspellen. Uiteindelijk leer je het meest in de praktijk. Na de training heb ik een paar keer een dienst meegedraaid met een ervaren vrijwilliger, van wie ik ook ontzettend veel geleerd heb. Inmiddels ben ik zelf een ervaren vrijwilliger”, lacht Jessie. “Nu geef ik zelf die begeleiding aan nieuwe vrijwilligers.” Gemiddeld draaien vrijwilligers één dienst van vier uur per week. Omdat de Luisterlijn dag en nacht bereikbaar is, wordt van vrijwilligers verwacht dat zij eens per maand ook een nachtdienst draaien. In overleg mag dat vanuit huis gedaan worden. Jessie werkt voornamelijk op de chat van de Luisterlijn, iets wat ze zelf heel prettig vindt. “Op de chat merk ik dat er vaak wat meer diepgang is. Misschien omdat chatten wat anoniemer is dan bellen. Mensen zijn dan geneigd om meer te vertellen.” Maar ook via de telefoon vindt Jessie het werk heel boeiend. “Wanneer ik de juiste sfeer creëer, merk ik dat mensen hun verhaal vanzelf wel vertellen. Dat is vaak heel persoonlijk en soms zelfs intiem. Dat vind ik altijd weer bijzonder om mee te maken. Bovendien leer ik, mede door mijn nieuwsgierigheid en interesse, steeds weer nieuwe levensverhalen kennen. Die intrigeren mij enorm. Daarnaast leer ik ontzettend veel over de maatschappij van nu. Wat houdt mensen bezig? Wat speelt er? Tegen welke problemen lopen mensen aan?” 

Geraakt

Veel gesprekken gaan over iemands (geestelijk) welzijn. “Mensen die eenzaam zijn bijvoorbeeld, maar ook mensen die zorgen hebben over maatschappelijk issues of relatieproblemen hebben. Het lucht op als ze hun verhaal kunnen doen. Tijdens de coronaperiode had ik een keer dienst tijdens een persconferentie. Het regende telefoontjes. Net als toen tijdens die vreselijke aanslag op Koninginnedag in 2009 in Apeldoorn. Ook toen stroomden de telefoontjes binnen. Mensen kunnen bij de Luisterlijn hun verhaal kwijt bij iemand die écht naar ze luistert. Zo had ik laatst een oudere dame aan de telefoon, die aan het begin van het gesprek wat boos klonk. Ze was het vertrouwen in instanties kwijt. ‘Niemand kan mij helpen en niemand luistert naar mij’, zei ze steeds. Ik vertelde haar toen dat ik alle tijd voor haar had. Vervolgens vertelde ze haar hele levensverhaal, achter elkaar door. Ik heb alleen maar geluisterd. Aan het eind van het gesprek zei ze: ‘Nu zou ik het wel leuk vinden als je een keer een kopje thee bij me komt drinken’. Dat raakte mij zó. Maar ja, daar kunnen we als vrijwilliger niet aan beginnen. Dat leer je ook tijdens de training. Wat ik geantwoord heb? Nou, ik zei: ik drink zo meteen hier een kopje thee en dan zal ik aan u denken. Dat vond ze een mooi idee.”

Afwisseling

“Ik merk dat de diensten veel ‘drukker’ zijn dan toen ik in 2008 begon. Er wordt steeds vaker gebeld en gechat. In de beginjaren had ik mijn leesboek er nog bij, maar daar kom ik nu niet meer aan toe hoor. De belletjes en chats komen achter elkaar.” Vrijwilligers van de Luisterlijn zijn er niet om problemen van mensen op te lossen. Alleen al door te luisteren helpen de getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet te verlichten. Daarom zijn nieuwe vrijwilligers van alle leeftijden heel welkom bij de Luisterlijn. Jessie: “Wat ook belangrijk is om te vermelden, is dat er meerdere keren per jaar intervisies zijn in Alkmaar. Dan kom je samen met collega-vrijwilligers en deel je ervaringen, waar elke collega weer een andere kijk op heeft. Daar leren we altijd heel veel van. Ook de themabijeenkomsten zijn heel interessant. Steeds staat weer een ander onderwerp centraal. Zo hebben we al een bijeenkomst over huiselijk geweld en de WMO gehad. Allemaal onderwerpen die in de gesprekken vaak terugkomen.” Jessie wil overigens benadrukken dat het echt niet altijd zware gesprekken zijn. “Soms bellen mensen ook op om gewoon te vertellen wat ze die dag gedaan hebben. Die hebben even iemand nodig om iets mee te delen. Juist die afwisseling van de gespreksonderwerpen maakt dit vrijwilligerswerk zo leuk.”

Heb je oprecht interesse in een ander, spreek je geen oordelen uit en heb je een open houding? Misschien is dit vrijwilligerswerk dan iets voor jou! Meer informatie is te vinden op www.deluisterlijn.nl .