Maak van Valentijnsdag een feestje

Algemeen
Janita en Lars Rustenburg; een perfect 'matching' stel.
Janita en Lars Rustenburg; een perfect 'matching' stel. (Foto: First Days of Summer)

Valentijnsdag - 14 februari - is een moment voor iedereen om zijn of haar partner te laten weten hoe gelukkig ze zijn en dat de liefde ‘to the moon en back’ is. Heeft u al iets in gedachten om uw partner te verrassen? Bloemetje, chocolade, uitje of sieraad? Laat enthousiast blijken dat het allemaal goed zit, dat wordt zeker gewaardeerd.

Lars en Janita Rustenburg uit Medemblik leerden elkaar kennen op een christelijke datingsite in het voorjaar van 2020. “Na ongeveer een weekje berichten en vervolgens appjes naar elkaar gestuurd te hebben - vaak tot in de nacht – keek ik wel uit naar een eerste ontmoeting”, zegt Lars. “Janita gaf aan dat dit haar aan de ene kant wel leuk leek, maar aan de andere kant ook wel spannend vond. Dus dat ze toen nog even wilde genieten van het appen met elkaar. Maar dat ik erop kon rekenen dat binnen een maandje de eerste ontmoeting plaats zou vinden. Ik had de ervaring met meiden die me hiermee aan het lijntje hielden, dus ik dacht: ‘Gaan we weer’, maar vooruit dan maar, het contact is ook wel heel leuk. De dag erop vroeg ik wat ze van het weekend van plan was te gaan doen, omdat ik zag dat het lekker weer werd. Janita zei dat ze het leuk vond om in de buurt een rondje op de Veluwe te lopen, want dat is genieten met mooi weer. Maar ze wist nog niet met wie... Nietsvermoedend, vanwege de koude douche van de avond daarvoor, zei ik: ‘O, wat een leuk plan!’. Ik gaf vervolgens aan dat ik met mijn Nekaf legerjeep wel een rondje wilde toeren, misschien wel langs de Veluwe, grapte ik. Zei ze ineens ‘Dat is goed’. Nou huppakee, meteen voor zondag 5 april afgesproken en omdat alles dicht was vanwege coronagedoe, met elkaar bedacht om dan beiden wat lekkere dingen mee te nemen om zo op de Veluwe in het aprilzonnetje te picknicken. Het was echt prachtig en superleuk met elkaar, de eerste date duurde 6,5 uur.”

Liefde op het eerste gezicht?

De eerste ontmoeting begon grappig. “Janita stuurde mij het adres van de parkeerplaats waar we elkaar ontmoetten. Ik reed dus in mijn jeep en de navigatie gaf aan dat het nog 1,5 kilometer rechtdoor was tot de parkeerplaats. Ik keek ondertussen naar links en zag op een afstandje van veertig meter, op een redelijk bezette parkeerplaats, bij een auto een lange, mooie meid staan met een vrolijke lach. Ze stak rustig zwaaiend haar hand op. Terwijl ik met 35 km/u voorbij reed, stak ik ook lachend mijn hand op. Ik keek daarna meteen op mijn navigatie en die gaf aan dat het echt nog 1,5 kilometer rechtdoor is. Toch kwam die haarkleur me bekend voor van de foto en ik besloot twijfelend om toch de parkeerplaats op te draaien en reed naar haar toe. En toen ik voor haar stilstond, zag ik dat Janita het was”, lacht Lars. “En ja, voor mij was het wel liefde op het eerste gezicht.”

Raakvlakken

Janita en Lars zijn beide christen, ze zaten gelijk op één lijn. “Ik had nooit verwacht dat dit zo’n extra verbondenheid zou geven in onze relatie. We hebben dezelfde normen en waarden en toekomstvisie. Eigenlijk hadden we deze al online en op onze eerste date besproken. We zijn allebei nuchtere mensen en Janita is eigenlijk de meest nuchtere vrouw die ik ken.” Janita vervolgt het gesprek: “Ook hebben we dezelfde humor en kunnen we enorm in de lach schieten samen, kijken graag samen film of een serie en genieten allebei van lekker eten. Daarnaast werken we veel samen voor het Oorlogsmuseum in Medemblik, waardoor we eigenlijk dag en nacht bij elkaar zijn en dit vinden we beiden helemaal niet erg.”

Goede communicatie

Hoe houden partners een relatie goed en levendig? “Ik denk dat goede communicatie heel belangrijk is. Ik kan alles tegen Lars vertellen en hij veroordeelt de emotie of gevoelens waar ik dan mee zit nooit. Deze open communicatie naar elkaar toe zorgt ervoor dat dingen vaak al besproken zijn voordat ze een probleem kunnen vormen. We accepteren en respecteren elkaar en hebben dezelfde denkwijze”, legt Janita uit.

Liefde bezegeld

Als een stel weet dat het goed zit, dan wordt de liefde vaak bezegeld met een ring. Lars en Janita trouwden op 29 mei 2021 en gaven elkaar het Ja-woord in de Bonifaciuskerk in Medemblik. Een prachtige en passende plek om samen verbonden te worden.

Valentijnsdag

Lars en Janita vierden hun eerste Valentijnsdag samen in 2021. “Dat was in coronatijd, maar we maakten er een feestje van. We bezorgden in de ochtend eerst een paar Valentijnsontbijt- en lunchboxen bij mensen in en rondom Medemblik. Zij bestelden die bij het Oorlogsmuseum, waar we beiden vrijwilligers zijn. Verder genoten we van het koude weer en liepen een grote ronde in de sneeuw, die er toen lag. ‘s Avonds maakten we lekkere hapjes en genoten daarvan tijdens een filmpje kijken.”

Samenzijn

Valentijnsdag vieren gaat om het samenzijn met elkaar en de invulling de je eraan geeft is heel persoonlijk. Zoals Lars en Janita genieten van lekker hapjes en een film die ze beiden leuk vinden. Bedenk een persoonlijk cadeau, moment of uitje om je geliefde te verrassen.

De Medemblikker wenst iedereen veel geluk en plezier op 14 februari.

Meer nieuws uit Medemblik?

Ontvang de laatste updates per mail —

Volg ons op:

Heb je ook een nieuwtje? —

Deel dit bericht: