Mogelijk fly-over in hart Midden-Delfland vanwege spoorverdubbeling

Nieuws
Zorgen om plannen van Prorail voor verdubbeling van spoor.
Zorgen om plannen van Prorail voor verdubbeling van spoor. (Foto: Adobe stock)

De spoorverdubbeling tussen Delft-Zuid en Schiedam-Centrum blijkt een hoogst ongewenst bijeffect te hebben. Er is sprake van een ongelijkvloerse kruising, mogelijk een fly-over in het hart van Midden-Delfland.

Kor Kegel

Wim van der Eijk is daar zeer van geschrokken. Als bestuurslid van de Midden-Delfland Vereniging woonde hij een week geleden een informatiebijeenkomst van de gemeente en ProRail bij. Het ging over de herontwikkeling van station Schiedam-Centrum en omgeving en het plan voor de bouw van station Kethel, onderdeel van de versterking van de Oude Lijn ofwel de railverbinding tussen Leiden en Dordrecht via Delft en Schiedam.

Verdubbeling van twee naar vier sporen tussen Delft en Schiedam kent een extra noodzakelijke ingreep, namelijk dat een buitenste spoor naar de binnenkant moet zonder gebruik van wissels, omdat een wissel een kwetsbare plek in het spoor is. Dat zou dan met een ruime bocht ongelijkvloers moeten, bovenlangs of onderlangs.

“Het doembeeld kwam op van een fly-over middenin het vlakke en rustieke polderlandschap,” zegt Wim van der Eijk. “In theorie zou dat ook ingepast kunnen worden op het spoor tussen Rijswijk en Delft of tussen Schiedam en Rotterdam, maar we hebben de indruk dat ProRail het liever in Midden-Delfland oplost omdat daar meer ruimte beschikbaar is. Ik hield er een ongerust gevoel aan over.”