Het is druk bij de Luisterlijn, dus meer vrijwilligers zijn nodig

Zorg
Steeds meer mensen willen praten over hun problemen. In 2022 werd er een recordaantal telefoontjes naar de Luisterlijn gepleegd.
Steeds meer mensen willen praten over hun problemen. In 2022 werd er een recordaantal telefoontjes naar de Luisterlijn gepleegd. (Foto: Pixabay)

Het is druk bij de Luisterlijn in Den Haag. In 2022 werd er een recordaantal telefoontjes gepleegd. Omdat steeds meer mensen hulp nodig hebben, blijft het drukker worden. Daarom is de Luisterlijn hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers.

“Voor veel mensen was 2022 een somber en lastig jaar. Een jaar waarin er zorgen waren over een oorlog op de grens van Europa en een jaar waarin stijgende energieprijzen voor grote onzekerheid zorgden”, verklaart een woordvoerder van de Luisterlijn. Er werd vorig jaar maar liefst 611.658 keer gebeld voor erkenning, steun of een goed gesprek. En dat aantal wordt naar verwachting niet minder: “De behoefte aan warmte, licht en persoonlijke aandacht groeit”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luiserlijn. “Dat merken vrijwilligers bij de Luisterlijn dagelijks. Er is een grote vraag naar een luisterend oor en vrijwilligers bij de Luisterlijn hebben hun handen vol.”

Geestelijke gezondheid

Opvallend is dat veel gesprekken gaan over de geestelijke gezondheid, zowel aan de telefoon als op de mail en chat die de Luisterlijn ook aanbiedt.

“Er waren het afgelopen jaar veel mensen die een luisterend oor nodig hadden. Vanwege eenzaamheid, maar ook met zorgen over maatschappelijke issues die nu aan de orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan de oorlog in Oekraïne of de toenemende kosten voor levensonderhoud. Alleen al door te luisteren helpen getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet tijdelijk te verlichten. We hopen dan ook dat meer mensen op deze manier wat warmte willen geven aan mensen die het nodig hebben”, aldus Noordegraaf.

Dankbaarheid

“De gespreksonderwerpen zijn heel verschillend”, vertelt vrijwilliger Marleen. “Mensen willen praten over eenzaamheid, relatieproblemen, angst, slapeloosheid of onzekerheid. Ik ben er niet om problemen op te lossen, maar ik kan wel luisteren en ondersteunen. Vrijwel iedereen heeft zo nu en dan behoefte om even zijn of haar verhaal te delen met een ander. Een goed gesprek geeft steun, warmte en licht. Als vrijwilliger heb ik ervaren dat je veel dankbaarheid terugkrijgt door er een dagdeel per week voor een ander te zijn.”

Bijzonderheden

De Luisterlijn is een unieke organisatie met een unieke missie: een luisterend oor bieden aan iedereen die dat nodig heeft, wanneer die dat nodig heeft. Daarom is de Luisterlijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar op telefoonnummer 088 0767 000. Chatten of mailen is ook mogelijk via deluisterlijn.nl. Een belangrijke factor bij de Luisterlijn is de anonimiteit van de gesprekspartners. Zelf blijven de vrijwilligers in een gesprek ook anoniem.

Als vrijwilliger werk je eenvoudig vanuit huis of op een van de 28 locaties verspreid door het land. Je kunt je eigen diensten plannen en krijgt een uitgebreide training in professionele luistervaardigheden aangeboden. Meer informatie over dit bijzondere vrijwilligerswerk vind je op deluisterlijn.nl.