Opening wandelpad met nieuwe naam: Pad van Bigot

PETTEN - Burgemeester Marjan van Kampen-Nouwen opende maandag 25 augustus het nieuwe bord van het ‘Pad van Bigot’ in Petten.
Het college van burgemeester en wethouders gaf het wandelpad in Petten een officiële naam. Dit gebeurde op verzoek van de nabestaanden en de historische vereniging De Zijpe. Het pad loopt richting de strandopgang bij de korfwaterweg. Het is nu een officiële openbare ruimte en heet voortaan het Pad van Bigot.
Mart Bigot
Het nieuwe wandelpad is vernoemd naar Mart Bigot, een bekende en betrokken inwoner van Petten. Hij zette zich jarenlang in voor zijn dorp, onder andere via de dorpsraad en de Historische Vereniging De Zijpe. Dankzij zijn inzet kwam er een losliggend wandelpad over de nieuwe, de Hondsbossche Zeewering, zodat wandelaars daar veilig kunnen lopen. In 2015 kreeg Mart Bigot hiervoor ook al een koninklijke onderscheiding.
Hemelwaterriool
De gemeente Schagen heeft onlangs werkzaamheden uitgevoerd in het gebied rondom de Korfwaterweg. Het doel was om een hemelwaterriool aan te leggen om de wateroverlast, die bewoners sinds de kustversterking tussen Petten en Schoorl ervaren, te verhelpen.
Daarnaast zijn er twee extra onderdelen uitgevoerd. Er werd een calamiteitenroute aangelegd voor de ontsluiting van het Korfwater, aangezien er maar één in- en uitrit naar de Korfwaterweg is. Ook werd de oprit vanaf de Spreeuwendijk richting het Korfwater aangepast. Nu deze werkzaamheden zijn afgerond, was het een mooi moment voor de officiële opening van het Pad van Bigot.
Na de onthulling van het straatnaambordje van het Pad van Bigot werd de middag in het dorpshuis voortgezet met koffie, thee en gebak. Nabestaanden van Mart Bigot waren aanwezig, evenals andere betrokkenen.






Meer nieuws uit Schagen?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie