Nieuwe conservator Westlands Museum: ‘Zonder tuinbouwachtergrond heb je een frisse blik’

Algemeen
Marjonne Kube op de tentoonstelling ‘Jeugdcultuur in het Westland’ die nog tot en met 2 juli loopt.
Marjonne Kube op de tentoonstelling ‘Jeugdcultuur in het Westland’ die nog tot en met 2 juli loopt. (Foto: MB)

Marjonne Kube is deze maand gestart als de nieuwe conservator van Westlands Museum. Ze is aangenaam verrast door het grote aantal erfgoedminnende Westlanders. Wel gaat ze een nieuwe koers varen als het om exposeren en verzamelen gaat. “Zo gaan we ons bijvoorbeeld meer richten op educatie en gezinnen en gaan we meer beeldende kunst tentoonstellen.”

Door Martha Barendse

Marjonne Kube (47) volgt Ton Immerzeel op, die vorig najaar met pensioen ging na twintig jaar het museum geleid te hebben. Samen met bedrijfsvoerder Gustaaf van Gaalen staat zij nu aan het roer van de belangrijkste erfgoedinstelling van het Westland. Hoe goed kent zij deze streek? Kube: “Ik ben opgegroeid in Delft, waar ik nu nog steeds woon met mijn man en twee kinderen. Het Westland is bekend terrein voor mij, al weet ik nog niet zo veel van tuinbouwerfgoed. Dat ik een andere achtergrond heb zie ik niet als een nadeel. Zo heb je een frisse blik.” Ze was lang werkzaam als conservator bij Museum De Voorde in Zoetermeer, waar ze in 1997 als projectmedewerker startte.

Kunstexposities

Wat gaat het publiek merken van haar aanstelling? “Er lagen al verbouwplannen om het museum duurzamer en publieksvriendelijker in te richten, met hopelijk een extra tentoonstellingszaal. Wat ik, samen met mijn collega’s, wil oppakken is het opnemen van méér sociaalhistorische onderwerpen in de vaste presentatie,” vertelt ze. “De huidige expositie over Jeugdcultuur is hier een goed voorbeeld van. Daarnaast wil ik meer presentaties die de periode ná de jaren zestig belichten. Dat stukje ontbreekt nu.”

Het verzamelbeleid gaat ook veranderen. Zomaar oude tuinbouwspullen inleveren bij de balie is van de baan, het moet actueler. “Denk bijvoorbeeld aan een invalshoek als: Wat is de invloed van innovatie op tradities in het Westland? Dan ga je met veel mensen praten, korte documentaires maken, misschien drones inzetten om het te visualiseren.”

De nieuwe conservator wil ook meer kunstexposities organiseren en kunstwerken opnemen in de vaste presentatie. “We hebben een aardige collectie met bijvoorbeeld een schilderij van Toorop en twee portretten door Pieneman. Daar moet je iets mee doen! We bereiden nu een expositie voor van de schilder Ben Viegers, en eentje met werk van een bekende botanische tekenaar. Ik wil beeldende kunst sowieso meer integreren in onze presentaties.”

Interactiever

Naast actuelere exposities en meer kunst streeft Marjonne Kube ook naar meer aandacht voor het jeugdige publiek. Een tijdelijk educatiemedewerker heeft eerder al lessen voorbereid en basisscholen bij het erfgoed betrokken. Dit wil zij structureel doorvoeren, liefst met een vaste educatiemedewerker, zodat alle Westlandse kinderen kennismaken met het museum. “Vlak voordat ik hier solliciteerde, heb ik dit museum met ons gezin ‘incognito’ bezocht,” lacht ze. “De kinderen, tien en dertien jaar oud, vonden vooral de tuin fantastisch!” Ze ziet een museum voor zich dat laagdrempeliger en interactiever is voor kinderen. “Onze presentatie over de Romeinen leent zich daar bijvoorbeeld goed voor.”

Bij het museum is een grote groep vrijwilligers betrokken, onder wie veel ouderen. Een zorg voor Kube is de overdracht van alle kennis die deze vrijwilligers hebben, met name over de tuin en oude teeltmethoden. Ze vraagt zich af: “Waar blijft die kennis straks? We moeten wel het verhaal van het Westland uitdragen, een tuinbouwstreek die veel invloed heeft gehad en nog steeds heeft. Ook mijn voorganger Ton heeft ontzettend veel historische kennis in zijn hoofd zitten. Ik zie mezelf meer als ‘kennismakelaar’ - ik zorg dat de vakkennis hier in huis gespreid wordt en haal voor exposities nieuwe kennis binnen.”

Ze heeft veel zin in haar nieuwe werk. “Ik word blij van de vele liefhebbers van geschiedenis en erfgoed in het Westland. Samen met hen wil ik het verhaal van deze streek op een modernere manier presenteren.”