Jonge schippers razend enthousiast over Varend Corso

Cultuur
Met de toekomst van het Varend Corso zit het wel snor.
Met de toekomst van het Varend Corso zit het wel snor. (Foto: Arnaud Roelofsz. Fotografie)

De organisatoren van het Varend Corso Westland hoeven zich de komende jaren geen zorgen te maken over de medewerking van de schippersgroep. De eerste schippersbijeenkomst van de editie 2023 mocht zich verheugen in meer dan negentig deelnemers waaronder een groot aantal jongeren. Carlo Zwinkels praatte de schippers bij over het spektakel dat van 23 tot en met 25 juni de Westlandse, Rijnlandse en Delflandse wateren zal bevaren.

Varend Corso 2023

“Jammer dat we Den Haag links moeten laten liggen”, constateerde penningmeester Zwinkels. “De tocht door Den Haag was een succes, zeker als je kijkt naar het aantal toeschouwers en de reacties die we mochten ontvangen. De politiek liep er echter niet warm voor en was nauwelijks enthousiast. Toen ook de Haagse subsidiekraan nog werd dichtgedraaid hebben we besloten dat we terugkeren naar de oude, driedaagse, route en dat we daar een waanzinnig feest gaan vieren. We zullen ze een poepie laten ruiken.”

Schitterende danseressen

Eén van de redenen om de subsidie in te houden was het feit dat het Corso volgens het Haagse gemeentebestuur niet hip en jong genoeg is. “Vanavond hebben we kunnen zien dat het Corso wel degelijk een geweldige verjongingsslag aan het maken is”, constateert Sander Nieuwenhuizen, de voorzitter van de werkgroep PR en Communicatie. “Waar een paar jaar geleden de angst bestond dat het Corso wel eens ten onder zou kunnen gaan aan een gebrek aan schippers daar zie je dat nu een grote groep jongeren bij wijze van spreken staat te springen om het Corso door de wateren te manoeuvreren. Het enthousiasme onder de jongeren is geweldig.”

De jeugd heeft zich vorig jaar dan ook enorm vermaakt op de boten. “Ik mocht vier dagen rondvaren met een groep schitterende danseressen voor mij”, zegt een van de jongeren nog nagenietend. Dat was een schitterend uitzicht.” En vervolgens lachend: ”Ik ben wel bijna twee keer de kant in gevaren.” Een ander mocht de boot van ‘Duit voor een schuit’ varen. “Dat was echt vier dagen feest. Al die enthousiaste mensen langs de kant en de leuke reacties die we naar ons toe kregen. Ik had dat niet willen missen en daarom ben ik nu weer van de partij, graag zelfs.”

Andere dynamiek

Sander Nieuwenhuizen ziet een verandering plaatsvinden. “Ik heb altijd gehoord dat de schippers zich zorgen maakten, maar ik zie nu op de schippersavonden enthousiaste oudere schippers die geweldig worden ondersteund door een grote groep jonge schippers die zoiets heeft van: dit is geweldig, hier willen we bij zijn. Die jonge gasten zorgen voor een andere dynamiek op de boten. Je merkt ook dat de figuratie verandert als jonge mannen zo’n boot besturen. Dat is prachtig om te zien. Er ontstaat ongemerkt een andere sfeer. Om de jongeren te binden zijn de schippersavonden onmisbaar. Natuurlijk is het belangrijk dat er informatie wordt gegeven en uitgewisseld maar het biertje en het praatje achteraf is misschien nog wel belangrijker.”

De schippers vormen geen probleem meer, maar er liggen wel een paar uitdagingen voor het Corso-bestuur. Nieuwenhuizen: “Een ervan is de manier om het bedrijfsleven aan het Corso te laten deelnemen. Juist de grote Westlandse bedrijven waarvoor we het product waar het Westland zo trots op is, naar buiten brengen door middel van het Varend Corso, moeten we proberen te verleiden tot deelname. Daar ligt wel een uitdaging voor de toekomst. We hebben tot nu toe 40 ingeschreven deelnemers en daar mogen zeker nog wel vijf bedrijven bij. Ik hoop dat we die op korte termijn zullen mogen begroeten.”