Busbrug De Binding in de spits op z’n vroegst eind 2023 open

Algemeen
Zoals op deze foto te zien is stond Alex Karten wel degelijk veilig geparkeerd en niet op het fietspad.
Zoals op deze foto te zien is stond Alex Karten wel degelijk veilig geparkeerd en niet op het fietspad. (Foto: Rodi Media)

ZAANSTREEK – Het artikel ‘Boete busbrug De Binding aanvechten zaak van lange adem’ waarin Alex Karten, de automobilist die zijn boete voor in gesloten tijden over de busbrug De Binding rijden aanvocht via Boete.nu, heeft voor een stroom een reacties gezorgd. Van irritatie, teveel eer voor iemand die zijn verlies wegens eigen stommiteit niet kan nemen, ‘twijfelachtig podium voor Mark Bergers van Boete.nu’ tot lezers die vertelden inmiddels hun geld terugkregen. Een bloemlezing uit de reacties (waarvoor dank namens de redactie) en het laatste nieuws over de geplande openstelling van de busbrug.

Stroom aan reacties op artikel ‘boete busbrug aanvechten zaak lange adem’

“U maakt gewoon reclame gemaakt voor Boete.nu, een asoclubje dat de maatschappij uiteindelijk ondermijnt. Want dat saboteren van boetes en steeds in beroep gaan kost de maatschappij handenvol geld en zorgt er juist voor dat het justitieapparaat volloopt en vastloopt in dit soort kinnesinnezaakjes. En dan maar klagen over die trage rechtsgang!”, aldus Martin Kroon uit Wormer die zichzelf verkeerskundige noemt.

Boetegeld wél terug

John uit Zaandam ziet het anders. Hij ging ook het traject in om beroep in te stellen tegen de boete busbrug. Hij kreeg in oktober 2020 een bekeuring en kreeg juli 2021 het bericht dat de officier de beschikking heeft vernietigd in verband met onvolledige informatie van de verbalisant. Hij vermoed dat de foto’s er niet waren. Ook Remko Welgraven uit Krommenie zag de 149 euro boete teruggestort na twee procederen via Boete.nu.

Weer de fout in?

Ron Bouber vond dat de boete terecht is opgelegd. “Lijkt mij een duidelijke zaak. Als ik niet op let en rijd door een rood licht krijg ik ook een bekeuring.” Hij reageerde ook op de foto waarop de auto  gedeeltelijk op de stoep en het fietspad geparkeerd staat. “Volgens mij ook niet toegestaan”. 

Ron Peereboom stelde ‘Helaas heeft hij weinig lering getrokken uit het incident en beging hij laatstleden wederom een blunder door zijn auto dwars over het fietspad en half in het grasveld te parkeren.’ 

Ook Rosa van Enst dacht dat de auto op het fietspad stond. Ze vond bovendien het in hoger beroep gaan ‘gebruik maken (lees: misbruik) van een overbelast rechtssysteem.’ 

Geen nood, beste heren en dame, het gaat om een fotomontage. De graficus die de twee foto’s in elkaar zette dacht dat het duidelijk genoeg was door de krokusjes die je ziet op de groenstrook. De auto stond netjes in een parkeervak. (zie originele foto).


Montagefoto! De krokussen groeien ook nog niet op de groenstrook...  

Gerard Mak uit Wormer vond het in beroep gaan ‘zand in de machine strooien. Het rechtssysteem om zeep helpen met bezwaarschriften terwijl je in je hart weet dat je fout was. Accepteer dat je een overtreding hebt gemaakt. Dat is namelijk inherent met autorijden.’

Corine van der Stoop heeft met verbazing heb het artikel gelezen en vraagt zich af of het ‘zonder enige grond’ in beroep gaan het al overbelaste rechtssysteem niet nog meer overbelast’.

Reactie Boete.nu

Het ‘zonder enige grond’ in beroep gaan is niet geheel juist want dat is er namelijk wél blijkt door de gewonnen rechtszaken tegen de overtreding. Mark Bergers van Boete.nu: “We winnen één op de drie zaken over de busbrug. Zo moet op de foto het kenteken van het voertuig, de contouren van het voertuig en het genegeerde bord goed zichtbaar zijn. Dat is vaak niet het geval met de camera’s zoals die worden gebruikt. Ook niet in het geval van A. Karten. Je ziet alleen het kenteken en koplampen en kunt niet zien om welke auto het gaat. Bovendien staat het bord waarop de gesloten inrijtijden staan niet op de juiste plaatst en bevat teveel informatie om op die plek te kunnen lezen. Je moet in feite stilstaan op de rotonde en dat is ook niet echt veilig.”

Brug blijft in spits dicht

Het blijft voorlopig opletten in de spits voor wie de brug neemt. De regels voor stikstof raken ook de 24/7 openstelling van de Binding. De polder Westzaan zou teveel belast worden als er vier uur extra verkeer per dag bijkomen. Ook de rondweg door Westerkoog vraagt nog om aanpassingen, aldus de gemeente. Die is nu bezig met een vergunning om het bestemmingplan te wijzigen en onderzoekt naar oplossingen voor het stikstofprobleem. Een gespecialiseerd bureau is nu bezig de extra uitstoot in beeld te brengen voor het maken van een ‘passende beoordeling’.

In de brief die inwoners van Westerkoog recent kregen stond ook dat de gemeente zich inzet om ‘de busbrug zo snel mogelijk tijdens de spitsuren open te stellen.’ Het kan worden toegevoegd aan de meer dan dertig jaar durende soap rond de brug en de belofte ‘dat de brug in 2021 al 24/7 open zou gaan’. De verwachting is nu weer dat de brug op z’n vroegst pas eind 2023 tijdens de spits open kan.

Aan de hand van deze foto kreeg Alex Karten een boete voor het in gesloten tijd over de busbrug rijden.
Krokussen groeien nu nog niet op de groenstrook....