Toerisme groeit in de regio Holland boven Amsterdam

Algemeen
Overnachtingcijfers van het CBS tonen een forse groei voor Noord-Holland en de toeristische regio's, Kust en Watersportgebieden.
Overnachtingcijfers van het CBS tonen een forse groei voor Noord-Holland en de toeristische regio's, Kust en Watersportgebieden. (Foto: Sjef Kenniphaas)

REGIO - Toerisme in de regio Holland Boven Amsterdam groeit. De doelstelling van 40.000 extra gasten zijn met dubbele cijfers overtroffen. Overnachtingcijfers van het CBS tonen voor 2018 een forse groei voor Noord-Holland en de toeristische regio's, Kust en Watersportgebieden. Naar schatting zijn in 2018 de overnachtingen in Noord-Holland Noord met 5,7% gegroeid. Op basis van een gemiddelde verblijfsduur van 6,2 nachten per vakantie (bron: CBS 2016, gemiddelde voor Nederland), is met meer dan 100.000 personen extra in 2018, de doelstelling van 40.000 extra gasten per jaar ruimschoots gehaald. De groei is voor het grootste deel te danken aan buitenlandse gasten (vooral uit Duitsland, België en Engeland).

De groei in Holland boven Amsterdam (5,7%) is beduidend hoger dan het landelijk gemiddelde van 3,9% groei in overnachtingen. Het verbeterde aanbod in de regio, de kracht van Amsterdam en het gunstige economische klimaat zijn de drivers gebleken achter de explosieve groei.

De impact van de marketingwerkzaamheden van HbA werd bij toeristische ondernemers direct gemerkt. Een voorbeeld daarvan is een piek in het bezoek van Duitse gasten naar aanleiding van een toeristische uitzending van de Duitse televisiezender WDR over de regio. Het betreffende tv-programma 'WDR Wunderschön' is zeer populair in Duitsland en trekt wekelijks 1 miljoen kijkers. De aflevering over Holland boven Amsterdam zorgde voor groei van het toerisme in de regio. Toeristische ondernemers melden diezelfde avond nog een toename in hun websitebezoek en aantal boekingen. Door het bundelen van krachten in 2017 vertegenwoordigt Holland boven Amsterdam een duidelijk gebied en is herkenbaar voor aanbieders, intermediairs en consumenten.