Een nieuwe plek voor leren, spelen en samenwerken in de Brede School

Nieuws
Directeur Maarten Molenaar, leerkracht Erica Dingemanse en leerlingen Loïs en Jaron.
Directeur Maarten Molenaar, leerkracht Erica Dingemanse en leerlingen Loïs en Jaron. (Foto: )

Benthuizen - Medio augustus 2024 hoopt de School met de Bijbel Benthuizen naar een nieuw schoolgebouw te verhuizen. De bouw van de school verloopt voorspoedig en het hoogste punt van de school is inmiddels bereikt. Een mijlpaal voor het personeel en de leerlingen van de School met de Bijbel. Tijd om met directeur Maarten Molenaar, leerkracht Erica Dingemanse en leerlingen Loïs van der Spek en Jaron van Eeden Petersman in gesprek te gaan.

Op dinsdag 11 april 2023 is de eerste paal geslagen. Het gebouw staat in principe al helemaal. Het dak zit erop, de binnenmuren worden deze weken geplaatst en het hoogste punt van de school is bereikt. Dit feestelijke moment wordt gevierd door aan alle kinderen een knikkerzak met knikkers te geven, inmiddels een ware rage in de school.

Samenwerking

Er komen twee scholen in het gebouw en een kinderopvang; Junis Kinderopvang, School met de Bijbel en OBS Arnoldus van Os School. Volgens directeur Maarten Molenaar verloopt de samenwerking tussen beide scholen en de kinderopvang prima. “We hebben ongeveer elke maand een overleg met de Arnoldus van Os school en Junis kinderopvang. Met elkaar denken we over allerlei dingen na. Bijvoorbeeld: hoe gaan we de grote keuken in de centrale hal gebruiken? Waar gaan we alle dingen opslaan? Gaan we samenwerken op het schoolplein? Hoe doen we het met Sinterklaas? Er is genoeg om met elkaar over te spreken, een mooi proces!’”

Ontmoeting

De nieuwe school wordt een plek van leren, ontmoeten, spelen en samenwerken. “We kunnen op de nieuwe school zeker goed gaan leren. De nieuwe lokalen worden ruim, licht, minder warm en met prachtig nieuw meubilair. Daar zien we naar uit. In de oude lokalen is het leren soms moeilijk als het erg koud of juist heel warm is.” De centrale hal kan bijvoorbeeld ingezet worden voor ontmoetingen met ouders, met andere mensen, maar ook met leerlingen en collega’s van Arnoldus. Ook buiten de school kunnen de mensen elkaar ontmoeten omdat er rondom de school een mooie nieuwe wijk wordt gemaakt.

‘Mooi als school en buurt elkaar gaan ontmoeten’.

Brugfunctie in de wijk

“De Brede school staat er straks als eerste. Het zou fijn zijn als de scholen en de kinderopvang een soort brugfunctie vervullen”, zegt directeur Maarten Molenaar. “Ik zie het gebeuren dat er over een aantal jaren bijvoorbeeld opvoedkundige bijeenkomsten in de school worden georganiseerd. Daarnaast zou ik het mooi vinden als de buurt elkaar ontmoet rondom de nieuwe school. Dan heeft de school echt een centrale plek in de wijk. Het nieuwe gebouw heeft veel voordelen. Ik verwacht dat het nieuwe luchtklimaat van de school de leerprestaties verbetert en dat de leerkrachten en kinderen beter kunnen werken. Maar vergeet niet: In ons huidige schoolgebouw werken de leerlingen en leerkrachten ook al keihard.”

‘Nieuwe schoolplein biedt leerkansen.’

Kansen voor lesgeven

Juf Erica Dingemanse ziet veel kansen voor het lesgeven in de nieuwe school. “Fijn dat we straks nieuw meubilair krijgen. Doordat de tafels op dezelfde hoogte zijn kunnen leerlingen beter samenwerken. Op de nieuwe school krijgen we op de bovenverdieping een leerplein. Het leerplein biedt veel kansen op het gebied van bewegend leren, maar ook projectmatig werk en zelfstandig werken buiten de klas. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn om een kleiner plein en minder lokalen te hebben in het nieuwe gebouw. Maar dat komt vast goed! Op het plein komen bijvoorbeeld prachtige speeltoestellen, waar de kinderen zeker weten van gaan genieten!”

Leerlingen aan het woord

Leerlingen Jaron en Loïs weten al iets te vertellen over de nieuwe school. Ze zijn benieuwd waar hun lokaal komt. Jaron hoopt dat hij boven in het gebouw komt te zitten en Loïs ergens in de hoek. Beiden vinden het fijn als ze vooraf in het schoolgebouw mogen gaan kijken. Volgens hen moeten de juffen en meesters dat maar gaan organiseren. De leerlingen hoeven er niet lang over na te denken wat hen leuk lijkt aan de nieuwe school: “Het is fijn dat er mooie stoelen komen. Thuis en op school hebben we een vlogfilmpje over de nieuwe school gekeken, dat was erg leuk.” Beiden hebben ook zo hun wensen voor de nieuwe school: een trampoline en een klimrek met glijbaan zou fantastisch zijn. Verder lijkt het hen een mooie plek waar de school komt. Ze komen met het idee dat de leerlingen van de school met de Bijbel in de wijk een schoolkrant met snoepkrijtjes kunnen gaan rondbrengen. Jaron en Loïs wonen straks dichter bij de school en hopen dat er een weg door de wijk komt zodat ze snel naar de school kunnen fietsen.

De bouw is in volle gang.