Buurthubs voor deelvervoer wegens succes uitgebreid ook in Nieuw-West

Algemeen
Elektrisch deelvervoer in Amsterdam is een succes.
Elektrisch deelvervoer in Amsterdam is een succes. (Foto: Pixabay)

AMSTERDAM - Er zijn sinds twee jaar op zeventien plekken in de stad elektrische fietsen, bakfietsen, scooters en auto’s te vinden die de buurtbewoners met elkaar kunnen delen. Het ging bij deze zogeheten buurthubs voor elektrisch deelvervoer om een proef. De proef is nu afgerond. De zeventien buurthubs blijven. Ze bevallen goed, zo heeft de gemeente Amsterdam ondervonden en daarom komen er nog eens acht hubs bij volgend jaar.

De buurthubs die als proef werden geplaatst, zijn in de stadsdelen Noord, West, Nieuw-West, Centrum, Zuid en Oost. De acht nieuwe hubs komen in buurten in Zuidoost en Nieuw-West, het liefst in de buurt van openbaar vervoer.

Combineren

Auto’s staan het grootste deel van de dag stil en nemen ongeveer elf procent van de openbare ruimte in beslag. Maar ook scooters en (bak)fietsen nemen ruimte in op straat. Ruimte die de gemeente liever gebruikt voor bomen en groen, om te wandelen, zitten en te spelen. Het aantal buurthubs wordt uitgebreid om meer mensen over te halen om elektrisch deelvervoer te gebruiken. En om het extra aantrekkelijk te maken, worden de hubs vlak bij plekken geplaatst waar mensen hun reis kunnen combineren met het openbaar vervoer.

Wensen van de buurt

De zeventien hubs zijn verschillend van samenstelling, afgestemd op de wensen van de buurt. Zo zijn er verschillende kleine hubs met één of twee bakfietsen, een scooter en een fiets, maar is er ook een grotere hub in Zuid met drie deelauto’s, tien fietsen en elf  scooters. Het deelvervoer wordt op veel plekken goed gebruikt.

Europees project

De proef maakte deel uit van het Europese project eHUBS. Hierin komen acht Europese steden samen om de mogelijkheden van elektrisch deelvervoer te verkennen. In Amsterdam is vooral gekeken hoe de buurt er het beste bij betrokken kan worden. Er is met buurtbewoners gekeken naar de plek en de samenstelling van de buurthub. Uit de proef bleek onder meer dat de bewoners liever meedachten over de plek dan over de specifieke invulling. Maar het was niet zo dat mensen die meedenken ook vaker gebruikmaken van deelvervoer. Buurtbewoners zijn wel door het houden van buurtgesprekken over de hubs zelf deelvervoer gaan organiseren. Er zijn op dit moment vier van dit soort initiatieven: in Noord, Centrum, Oost en Zuid. Deze initiatieven worden meegenomen in een vervolgonderzoek.