Amsterdamse cultuursector uit de gratie

Algemeen
NEMO is helemaal nieuw in de ranglijst van sterkste cultuurmerken.
NEMO is helemaal nieuw in de ranglijst van sterkste cultuurmerken. (Foto: Pixabay)

AMSTERDAM - Door het wegvallende, buitenlandse toerisme hebben veel hoofdstedelijke cultuurinstellingen het al zwaar. Maar nu blijkt dat ook onder de hoofdstedelijke bevolking en in de omliggende provincie het vooruitzicht op bezoekers fors is afgekalfd in coronatijd. In het onderzoek is vooral een sterke daling te zien op bekendheid, waardering en binding van de Amsterdamse cultuurinstellingen. Deze indicatoren geven doorgaans een goede prognose van het aantal te verwachten bezoekers. Vooral de filmhuizen en IDFA scoren slecht, blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 10.000 mensen.

Merkonderzoeker Hendrik Beerda: “Eerder dit jaar bleek al dat de stad Amsterdam zijn aantrekkingskracht verliest, en dan met name onder de eigen bewoners. Het nieuwe onderzoek toont aan dat niet alleen de Amsterdammer, maar ook de overige Noord-Hollanders steeds minder positief denken over het culturele aanbod in de stad. Vooral de Amsterdamse filmsector, met filmhuizen als Kriterion, Het Ketelhuis, The Movies en documentairefestival IDFA verliezen enorm veel terrein in deze crisistijd.”

Net als twee jaar geleden wordt de top 3 van favoriete cultuurinstellingen van Noord-Holland in 2021 gevormd door het Anne Frank Huis, het Rijksmuseum en Carré. Opvallende stijger is het Zuiderzeemuseum dat in coronatijd van de veertiende plaats is geklommen naar plek vijf. NEMO is helemaal nieuw in de ranglijst van sterkste cultuurmerken. Terwijl het voorheen vooral als leerzame dag-attractie werd gezien, heeft NEMO nu ook een sterke positie als museum weten te bemachtigen onder de Noord-Hollandse bevolking.

Een grotere bekendheid, meer waardering en een sterkere binding geven de cultuurinstellingen buiten Noord-Holland een goede uitgangspositie om de miljarden aan omzetverlies te boven te komen. Ondanks de vele festivalannuleringen en langdurige sluitingen, betaalt de alternatieve zichtbaarheid van de cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis zich duidelijk uit. Online programmering, social media campagnes en ludieke acties wakkerden het verlangen sterk aan. In Zuid-Holland steeg de merkkracht zelfs met meer dan 10 procent. In Noord-Holland daarentegen, moesten veel cultuurinstellingen inboeten in merkkracht.