Pontje van Holysloot terug van stapel met nieuwe veerman

Nieuws
Het pontje als belangrijke schakel in het fiets- en wandelknooppuntennetwerk
Het pontje als belangrijke schakel in het fiets- en wandelknooppuntennetwerk (Foto: aangeleverd)

NOORD - Het pontje Holysloot, een van de meest idyllische voetveren van Nederland, wordt onderhouden en beheerd door het Recreatieschap Twiske-Waterland. Naast een historisch ijkpunt in het dorp, is het pontje ook een belangrijke schakel in het fiets- en wandelknooppuntennetwerk. Ter geruststelling van velen is het veer (Goede) vrijdag 18 april officieel weer van start gegaan.

In 2024 stopte de voormalige veerman, na veertig jaar, met varen en leek het pontje voorgoed te zullen verdwijnen. Na lang zoeken vond het recreatieschap alsnog een nieuwe schipper. Het Holysloter veer werd helemaal opgeknapt en loopt vrijdag 18 april, tot groot genoegen van recreanten en dorpelingen, officieel terug van stapel. Recreatief belang: droge voeten voor wandelaars en fietsers Holysloot verzekert al jarenlang een vlotte verbinding voor fietsers en wandelaars.  

Het verbindt de regio Waterland met Amsterdam-Noord dwars over de Holysloter Die. Het maakt een belangrijk deel uit van het fiets- en wandelroutenetwerk. Het verbindt de fietsknooppunten 76 en 78 en wandelknooppunten 22 en 87 in Holysloot.  Het potentiële verdwijnen van het pont was niet alleen voor het dorp, maar ook de beheerder, ondenkbaar.  

“Daarom gingen wij vorig jaar naarstig op zoek naar een nieuwe schipper, omdat de toenmalige schipper, na 40 getrouwe jaren, met rust ging” zo vertelt een woordvoerder van Recreatieschap Twiske-Waterland. “In oktober 2024 konden we, na lang zoeken, met nieuwe schippers: Cees Smit en Mariëtte Wolf, in zee gaan. Afgelopen winter werd het pontje grondig opgeknapt. Het werd gestraald en opnieuw gecoat. Er werden ook een nieuwe houten vlonder en bestickering geplaatst. Eerder deze week bouwde onze aannemer een nieuwe steiger vlakbij de oude locatie.”

Vorig jaar pakte de gemeente Amsterdam stadsdeel Noord de steiger en de fietsbruggentjes aan, aan de - vaak zompige - Poppendammergouw zijde van de oversteek. Komende week staat er, aan die zijde, ook nog onderhoud gepland. Met veel plezier zal de nieuwe veerman vanaf eind deze week wandelaars en fietsers weer naar de overkant brengen. Zo kunnen zij, zonder natte voeten te halen, hun prachtige route vervolgen. 

Historisch belang: Schipper mag ik overvaren?  

De nieuwe schippers Cees Smit en zijn vrouw Mariëtte Wolf zijn heel enthousiast om dit varend erfgoed nieuw leven in te mogen blazen. Het beeld van het oude veer, met daarbij horende bel met touw, en de veerman die zijn huis uit komt en de trossen losgooit, is onlosmakelijk verbonden met het dorp Holysloot. 

Ooit was het een belangrijke verbinding voor de dokter en voor de lokale boeren. Begin jaren ‘90 schold de vorige veerman zelfs de toenmalige Koningin Beatrix het kwartje voor de overtocht kwijt. En zelfs Koningin Maxima waagde ooit (vergeefs) een oversteek. En hoewel nu het pontje voornamelijk door toeristen en natuurliefhebbers wordt gebruikt, is het voor de dorpelingen ondenkbaar dat het veer niet meer zou varen en dat de weg uit Amsterdam in het pittoreske Holysloot zou doodlopen op de Die. Daarom is het opnieuw floreren van het veer nu, ook van historische waarde. 

Informatie

Vrijdag 18 april 2025 is het veer officieel weer van start gegaan. De laatste jaren gingen er gemiddeld zo’n 8.000 mensen per jaar over met het pontje. De verwachting is dat dit ook dit jaar wordt behaald. 

Vaartijden

• 15 april tot 1 oktober: zaterdag - zondag (& feestdagen) van 9.00 - 17.00 uur • juli en augustus: dagelijks van 9.00 - 17.00 uur 

Buiten deze tijden alleen op afspraak. Tarief: €1,50 per persoon (met of zonder fiets).

Meer nieuws uit Amsterdam-Noord?

Ontvang de laatste updates per mail —

Volg ons op:

Heb je ook een nieuwtje? —

Deel dit bericht: