Integraal parkeerbeleid: college wil parkeren in Stadshart fors duurder maken

Nieuws
Het college wil autorijden ontmoedigen door de parkeerkosten in het Stadshart te verhogen.
Het college wil autorijden ontmoedigen door de parkeerkosten in het Stadshart te verhogen. (Foto: Archief)

DIJK EN WAARD - Parkeren in het Stadshart van Heerhugowaard wordt fors duurder. Tenminste, als het aan het college van burgemeester en wethouders van gemeente Dijk en Waard ligt. Waar het maximum dagtarief nu nog ligt op 2 euro, wordt dat wat het college betreft vanaf 2025 een maximum van 12 euro.  

Het college heeft nog meer voorstellen ten aanzien van het parkeerbeleid. Eén daarvan is dat het betaald parkeren wordt uitgebreid naar het Stationskwartier. Het eerste uur kan er - zowel in het Stadshart als het Stationskwartier - nog gratis worden geparkeerd, maar daarna betaal je 2,20 euro per uur tot maximaal 12 euro per dag.

Ook zijn er plannen om het vergunningsgebied uit te breiden naar het Stationskwartier, het kernwinkelgebied Middenwaard en waar nodig ook schoolomgevingen. Ook het aantal beschikbare parkeervergunningen wordt ingeperkt: er komt een uitgifteplafond op basis van de parkeercapaciteit. Voor een tweede bewonersvergunning moet, als het aan het college ligt, straks 200 euro per jaar betaald moet worden. Zijn alle beschikbare vergunningen vergeven, dan kunnen automobilisten terecht in zogenoemde parkeerclusters, waarvoor ze een abonnement kunnen aanschaffen. In het Stationsgebied is een cluster met zo’n 600 parkeerplaatsen voorzien waar forensen, bewoners en bezoekers hun auto kwijt kunnen. De gemeenteraad wordt gevraagd 160.000 euro beschikbaar te stellen voor onderzoek en ontwikkeling van het parkeercluster in het Stationskwartier. De totale investering wordt voorlopig geschat op 15 miljoen euro.

De aanpassingen in het parkeerbeleid moeten er mede voor zorgen dat de klimaatdoelstelling van de gemeente om in 2050 CO2-neutraal te zijn kan worden behaald. Verder wil het college meer gaan inzetten op verkeer met de fiets, het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Het college denkt een bedrag van 500.000 euro nodig te hebben voor de voorbereidingen en investeringen die nodig zijn om haar integraal parkeerbeleid te kunnen invoeren. Ze streeft naar een aanvangsdatum van 1 januari 2025. 

Tijdens de politieke avond van 31 oktober in De Binding in Zuid-Scharwoude zal de gemeenteraad zich buigen over de plannen voor het integraal parkeerbeleid.