In memoriam Georg Kellersmann (1933-2024) – een klassiek liberaal

LANDSMEER - VVD-coryfee Georg Kellersmann is op dinsdag 21 mei op eenennegentigjarige leeftijd overleden. Afgelopen vrijdag is afscheid van hem genomen in Het Kruispunt, waarna hij naar zijn laatste rustplaats op de begraafplaats aan het Zuideinde is begeleid. VVD-wethouder Niels Bonenkamp schreef onderstaand in memoriam.
Steeds vaker verontschuldigde Georg zich voor het feit dat hij (en Mick) niet naar de maandelijkse vrijdagmiddagborrel van de Landsmeerse VVD kon komen. Zijn fysiek liet het in het afgelopen jaar steeds vaker afweten en vormde een – door hemzelf als zeer hinderlijk – ervaren blokkade. Niet alleen voor die borrels maar ook voor allerhande dagelijkse zaken. Maar wat was hij er graag bij, bij die vrijmibo’s – en dan het liefst op een plek waar je elkaar kon verstaan. Het Dorpshuis was zijn favoriet, de Driesprong om de omgekeerde reden niet.
Georg hield ervan om naar hartenlust te discussiëren. Over de invloed van VVD-leden op de besluitvorming binnen de partij. Of over de positie van de politiek leider.
Wat Georg betrof kon een politiek leider geen minister, laat staan minister-president zijn. Nee, een politiek leider bleef in de Kamer, om de fractie te leiden en het partijstandpunt zo goed mogelijk over het voetlicht te krijgen. Niet alleen in dit opzicht was hij zijn tijd vooruit.
Het leidde er in april vorig jaar nog toe dat de toen kersverse voorzitter van de VVD, Eric Wetzels, naar de vrijdagmiddagborrel in Landsmeer kwam, mede om nou eens persoonlijk met dat seniore VVD-lid kennis te maken, dat hem vanaf zijn benoeming was blijven bestoken met voorstellen ter bevordering van de ledendemocratie. Dit alles natuurlijk tot zichtbare tevredenheid van Georg.
Soms ging hij wel wat lang door of viel in herhaling. Soms kon hij een tikkeltje hardnekkig zijn in zijn opvattingen en overtuiging. Vaak was hij scherp. Soms kwam hij ietwat onvriendelijk of – laten we zeggen – streng over.
Memorabel waren de momenten dat ‘de familie Kellersmann’ aanschoof bij de ALV van de lokale VVD. Als zij spraken, werd het stil aan tafel. Ze staken hun mening niet onder stoelen of banken en dat was niet altijd voor iedereen even leuk of gemakkelijk. Maar daar deerde hen niet; hun inbreng was overigens altijd opbouwend.
Georg had duidelijke ideeën – en niet alleen politiek. Het was mede om die reden dat we hem eind 2021 benaderden om zich kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de Landsmeerse VVD. Enigszins verbaasd – “Wie zit er nou op zo’n ouwe man te wachten?” - maar tegelijkertijd toch ook gevleid, ging hij op dit voorstel in.
En zo kon het zijn dat Georg Kellersmann op zijn negenentachtigste onder het motto ‘een partij voor alle leeftijden’ als lijstduwer figureerde en actief deelnam aan de lokale verkiezingscampagne. Zijn YouTube-filmpje werd een van de meest bekeken campagne-items.
Zijn prikkelende stukjes in – toen nog – Kompas over onder meer de bestuurlijke toekomst en woningbouw in het Landsmeerderveld vonden gretig aftrek en maakten de tongen los over de standpunten van de VVD.
Tot het laatst toe bleef hij betrokken bij de VVD; zowel landelijk als lokaal. Of het nou ging om het indienen van moties ter verbetering van de ledendemocratie tijdens de landelijke ALV of het bepleiten van de overgang van fossiele naar synthetische brandstof, zijn engagement kende geen grenzen.
Begin mei werd het stil op WhatsApp. Niet dat dat heel ongebruikelijk was. Georg was de laatste maanden al beduidend minder actief in de app van de Landsmeerse VVD. Begin mei kregen we bericht dat Georg was opgenomen en naar een verpleeghuis was overgeplaatst. Niet lang daarna zijn overlijden.
Georg en Mick Kellersmann, tot op zeer hoge leeftijd thuiswonend en hun eigen boontjes doppend. Liberalen in hart en nieren. Het hart op de tong en nooit om een mening verlegen.
Model-VVD’ers in zekere zin. Mick die zich jarenlang actief inzette als raadslid en wethouder namens de VVD in Landsmeer. Later als vrijwilliger in het bestuur van het toenmalige Dienstencentrum, nu SamenMeer. Ze kreeg er in 2016 uit handen van wijlen partijvoorzitter Henri Keizer nog de Thorbeckepenning voor; een van de hoogste onderscheidingen die de landelijke VVD kent. En vanaf 2022 nam Georg het politieke stokje nog even een tijdje over; in de extra tijd.
We gaan hem missen, onze Georg. Of Sjors, al naar gelang de uitspraak. Een klassiek liberaal met opmerkelijk eigentijdse opvattingen is niet meer. Een groot gemis voor de VVD en de Landsmeerse in het bijzonder.






Meer nieuws uit Landsmeer?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie