‘Ik hoor al aan de stem wie ik aan de telefoon heb’

Algemeen
Het bestuur van VVO. Van links naar rechts: Henk van der Lee, Oebele van der Woude, Nel de Graaf, Geert Wartena en Marianne Klaasen.
Het bestuur van VVO. Van links naar rechts: Henk van der Lee, Oebele van der Woude, Nel de Graaf, Geert Wartena en Marianne Klaasen. (Foto: Rodi Media/JB)

PURMEREND - Vereniging Vervoer Ouderen (VVO) bestaat 40 jaar. Dit wordt op zaterdag 1 april uitgebreid gevierd tijdens een feestelijke bijeenkomst voor sponsors, gemeente, (ex-)vrijwilligers en donateurs. Reken maar dat die dag op grote schaal wordt teruggeblikt. En dat de geest van Karel Bakker, destijds de initiatiefnemer, animator en eerste voorzitter van de VVO, rond waart. Met voorzitter Geert Wartena, secretaris Henk van der Lee, penningmeester Oebele van der Woude en de algemeen bestuursleden Nel de Graaf en Marianne Klaasen kijken we terug op 4 decennia financieel gezond en over het algemeen goed georganiseerd ouderenvervoer.    

VVO gedurende 40 jaar een vertrouwde ouderenvervoerder 

Het was toenmalig wethouder Karel Bakker die in 1982/1983 zijn nek uitstak, de Vereniging Ouderen Vervoer oprichtte en geld dat vanuit Werkmansvereniging Vooruit vrij kwam, te besteden voor de ouderenzorg. Bakker, een bekende en markante Purmerender en daarnaast fervent CPN’er, had het goed voor met degenen die minder te besteden hadden. Van het geld van Vooruit werd het eerste busje betaald en konden de eerste ritten worden gereden. Inmiddels rijden er drie busjes van de vrijwilligersorganisatie die tot doel heeft om senioren in Purmerend, Purmer, Beemster, Den Ilp, Purmerland, Neck, Wijdewormer en Ilpendam rmobiel te houden en van deur tot deur te vervoeren.      

Drie keer per week

Mensen van 60 jaar en ouder die wonen binnen het werkgebied van de VVO kunnen voor 80 euro per jaar lid worden en daarvoor in de plaats mogen ze maximaal drie keer per week gebruik maken van de rijdende vrijwilligersdiensten van de VVO. “We hebben op dit moment tussen de 300 en 325 leden. Er is geen ledenstop”, vertelt voorzitter Geert Wartena. “We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we beschikken over 30 vrijwilligers die aan de hand van een rooster door twee mensen van ons worden ingedeeld. Dat proces verliep jaren geleden nog met de hand maar inmiddels heeft de digitale wereld ook ons geen windeieren gelegd en gaat het allemaal veel sneller. Daar heeft onze vrijwilliger Paul van Grieken een grote rol in gespeeld”, vervolgt Wartena.  

Veel veranderd

In de loop der jaren is er logischerwijs veel veranderd. Bij de start van de VVO, in 1983, was Purmerend een relatief kleine en qua bereikbaarheid beheersbare stad. Dat had tot voordeel dat de cliënten in redelijk korte tijd van A naar B konden worden vervoerd. Nel de Graaf, die de organisatie al 22 jaar trouw is, zegt: “Nu slibt de stad aan alle kanten dicht. Als iemand momenteel van Weidevenne naar Purmer Noord vervoerd moet worden, duurt het ritje een halfuur. Desondanks zeuren mensen daar niet over. Ze ervaren het vervoer als makkelijk, fijn en ook heel gezellig. Dat laatste geldt ook voor onze chauffeurs. Neem bijvoorbeeld André Bark. Hij rijdt al 30 jaar met veel plezier.”

Marianne Klaasen, ook alweer 10 jaar hondstrouw aan de VVO, is medeverantwoordelijk voor de planning en als zodanig een van de aanspreekpunten voor de vragers. “De planning is gericht op een kwartier per klant. Dat werkt in het kader van efficiëntie. Het helpt ook dat als ik de stem van iemand aan de telefoon hoor, ik de naam al weer”, zegt ze lachend. Treffender kan ze de relatie tussen vrager en aanbieder niet onder woorden brengen.

Brede steun

Secretaris Henk van der Lee, sinds 19 jaar nauw betrokken bij de VVO, vindt dat de subsidie en ondersteuning vanuit de gemeenten Purmerend, Waterland en Wormerland er mede voor zorgt de VVO zo’n florerende vrijwilligersorganisatie is. “Dat loopt eigenlijk al jaren voortreffelijk en kunnen we ons niet beter wensen”, zegt Van der Lee, die er onmiddellijk aan toevoegt dat VVO onmogelijk kan bestaan zonder de steun van zo’n 16 bedrijven in de regio en den honderdtal particuliere donateurs. “Gezamenlijk zorgen zij voor een kwart van onze begroting”, haakt penningmeester Oebele van der Woude in. 

De jarige VVO is in het verleden meer dan eens benaderd voor andere vormen van vervoer. Voorzitter Geert Wartena: “We zijn ooit gevraagd om mensen van en naar theater de Purmaryn te rijden en ook voor scholenvervoer zijn we regelmatig gevraagd. Maar dat zagen we nooit zitten. We willen onze afkomst niet verloochenen.”

De fooien die de chauffeurs ontvangen worden onmiddellijk aan de fooienpot toevertrouwd. Met het geld worden leuke dingen gedaan voor de ongeveer 50 vrijwilligers van de vereniging. Uit eten, een attentie met Kerstmis en Pasen, een verjaardagskaart of een cadeaubon voor een jubilaris, al deze dingen worden vanuit de fooienpot betaald. 

Ongemerkt ontlast de Vereniging Vervoer Ouderen de drie subsidie verlenende gemeenten van een mogelijke kostenpost. Van der Lee omschrijft het als volgt: “Als de VVO niet zou bestaan heeft de gemeente meer dan 300 extra WMO-klanten. Wij snappen dus heel goed dat we een goede en betrouwbare partner zijn.”

Zijn er in de aanloop naar de 41ste verjaardag nog wensen? Geert Wartena: “We zijn druk bezig met de invoering van elektrisch rijden. Dat is hoe je het wendt of keert toch de toekomst. Het kosten handenvol geld maar we ontkomen er niet aan. We zijn ons druk aan het oriënteren. Eén ding is al geregeld, namelijk het oplaadpunt. Dat hangt er al een jaar. Nu de auto’s nog”, zegt hij met een knipoog.

Nieuwe voorzitter gezocht

Geert Wartena is bezig aan zijn laatste maanden als voorzitter. Zijn gezondheid moest hem doen besluiten om per 1 mei de voorzittershamer neer te leggen. “Zolang het gaat blijf ik als vrijwilliger werken maar als verantwoordelijk voorzitter hebben we een nieuwe man of vrouw nodig. Ik hoop eigenlijk dat iemand zich na het lezen van dit artikel bij ons meldt”, aldus de scheidend preses.

JOHN BONTJE