Alkmaarse goede doelen in één gids

Algemeen
 Cees Huisman overhandigt het eerste exemplaar aan Emile Roemer.
Cees Huisman overhandigt het eerste exemplaar aan Emile Roemer. (Foto: Vincent de Vries)

ALKMAAR - Eén gids voor alle Alkmaarse goede doelen. Waarnemend burgemeester Emile Roemer ontving woensdag 20 januari het eerste exemplaar in Podium Victorie. Naast de gids kreeg Roemer uit handen van initiatiefnemer Cees Huisman van Rotary Alkmaar De Waag een symbolische cheque ter waarde van 72 miljoen euro, een bedrag dat volgens berekeningen de komende jaren naar de Alkmaarse lokale goede doelen zou kunnen stromen.

Volgens notaris Anamaria Lopez-Brea laten steeds meer mensen goede doelen opnemen in hun testament. “We zien meer en meer eenpersoonshuishoudens en niet iedereen wil zijn opgebouwde vermogen nalaten aan familieleden. Ze kiezen dan vaak voor landelijk bekende goede doelen, terwijl de lokale goede doelen over het hoofd worden gezien. Daarom ben ik zo blij met deze gids, want in je eigen omgeving zijn volop mooie projecten en initiatieven.”

3500 gidsen

Cees Huisman werd op het idee gebracht door een vriend die een vergelijkbaar project opzette in Den Bosch. “We nodigden hem uit voor een lezing bij onze Rotary en raakten meteen enthousiast, want dit is een prachtige manier om lokale goede doelen te helpen. De gids brengt goede doelen en schenkers van financiële bijdragen samen. Maar liefst 65 goede doelen staan vermeld in deze gids, maar goede doelen kunnen zich blijven aanmelden. Die krijgen dan online een plaatsje en eens per drie jaar wordt de gids vernieuwd. Er zijn 3500 gidsen gedrukt en die krijgen een plekje bij onder meer notarissen, banken, ouderenbonden, wijkcentra en bibliotheken. Verder komt er een goede doelen dag, die is voorlopig gezet op zaterdag 20 oktober.”

Blij

Burgemeester Roemer nam de gids met veel plezier in ontvangst. “Dit is een gids waar twee partijen blij van worden. Mensen steunen graag mooie, lokale initiatieven en Alkmaar heeft veel vrijwilligers die ontzettend belangrijk werk doen. Die organisaties hebben zelden de tijd en middelen om zich goed te presenteren, daarom is deze gids zo belangrijk.”