Historisch Haarlem (3): Dreefzicht

Algemeen
Politie Haarlem organiseert toertocht.
Politie Haarlem organiseert toertocht. (Foto: Fotopersbureau De Boer, Noord-Hollands Archief)

HAARLEM - Vanaf vandaag elke maandag een Historisch Haarlem. Deze keer: Dreefzicht. Modeshows, concerten, reünies, publieke verkopingen en huwelijken vonden plaats in café-restaurant Dreefzicht. Duizenden Haarlemmers hebben er genoeglijke momenten beleefd.

Willem Brand

Algemeen Handelsblad van 21 februari 1925 vermeldt een publieke verkoping van een eminent onderhouden zeer kostbare inboedel met o.a. een sierlijk gedreven koperen palmenbak en Smyrna en Wilton karpetten. Ruim een maand later, op 6 april 1925, ontmoetten circa duizend wielrenners van de wielerclubs van Noord- en Zuid-Holland elkaar. Na de reünie vertrokken de renners in een lange file naar de algemene begraafplaats aan de Kleverlaan. Daar werd een krans op het graf van wijlen Jaap Eden gelegd.

Feestelijke bijeenkomst

Op 30 juni 1925 was er een feestelijke bijeenkomst van de plaatselijke afdeling van de ‘Vrouwengroep in den Vrijheidsbond’. Een spreker heeft kritiek op minister-president Colijn die linkse partijen verweet het christelijke huwelijk te ondermijnen.

“Het moet voor liberaal denkende mannen en vrouwen toch een belediging zijn dat de vrouw volgens de huidige huwelijkswetgeving tot de laatste dag gehoorzaamheid beloven moet.” Vrouw en man vermaakten zich op 5 februari 1929 op een bal-masqué, georganiseerd door dansschool Schröder.

‘Blind’ routekaartje

Dreefzicht was ook vaak het vertrekpunt van een wedstrijd. Op 15 augustus 1940 zelfs vertrek- en eindpunt van de Avondvierdaagse. De toenmalige burgemeester Cremers gaf er op 22 september 1954 het startschot voor een oriëntatierit voor personenauto’s en motoren, op touw gezet door de Haarlemse politiesportvereniging.

Er waren 45 deelnemers waaronder zeven auto-equipes, negentien bestuurders van motoren-met-zijspan en negentien solorijders. ‘s Morgens moest men rijden met behulp van een ‘blind’ routekaartje waarbij de gemiddelde snelheid was vastgesteld op veertig kilometer per uur. De oriëntatierit ‘s middags moest worden verreden met een gemiddelde van 32 kilometer.