Proef de Beemster tijdens de Dutch Food Week

Algemeen
Afbeelding
Introductie Dutch Food Week Beemster. Vlnr: Dick Schaap, Jos Dings, Astrid, Frank, Debby en Mario Hegger. (Foto: RodiMedia/NV)

BEEMSTER-PURMEREND - VISIT Beemster heeft met gemeenten Beemster en Purmerend en lokale ondernemers de handen ineen geslagen voor een eerste deelname aan de Dutch Food Week. Van 10 t/m 17 oktober krijgen in verschillende restaurants de vele (h)eerlijke Beemsterproducten extra aandacht op het menu. Daarnaast is er de Beemster Streekproducten Tour: met een exclusieve boodschappentas en bijbehorende digitale route kan iedereen op vrijdag 16 en zaterdag 17 oktober op ontdekkingstocht door de Beemster. Met de fiets, de auto of de Twizy voert de tocht langs vele agrarische ondernemers waar de tas gevuld kan worden met mooie streekproducten.

Beemsterproducten centraal van 10 t/m 17 oktober

De Dutch Food Week is het grootste agrifood evenement in Nederland waarin de vraag centraal staat: wat eet ik eigenlijk, en hoe komt het op mijn bord? “Een mooie kans om de Beemster streekproducten op de kaart te zetten”, licht Danielle Woudstra van VISIT Beemster toe. “Waarbij we al die mooie, eerlijke producten kunnen laten zien en kennis maken met de ondernemers. In deze route komt de consument direct bij hen op het pad.”

Uitje voor iedereen

De (duurzame) tas is vanaf 13 oktober te koop bij Bezoekerscentrum Beemster en in de VVV Museumwinkel Purmerend. Daarbij ontvangt de koper een digitale route op de telefoon. De tas kost 55 euro en alle producten die tijdens de tour worden verzameld zijn inbegrepen. Er zijn 14 producten geselecteerd bij de deelnemende bedrijven, variërend van aardappelen tot kaas en van groente tot chocola. Daarmee zit de tas uiteindelijk tjokvol. De tour is geschikt voor jong en oud en het hele gezin, en volledig coronaproof. De agrariërs zijn natuurlijk aanwezig om informatie te geven of vragen te beantwoorden.

Goede koppeling

Voor het persmoment vulden de wethouders Jos Dings (Beemster) en Mario Hegger (Purmerend) alvast een tas met supervers lekkers, nadat ze beiden hadden kennisgemaakt met de route. “Het is een heel mooi initiatief”, geeft Jos Dings aan. “En een prachtige tour. Tijdens de coronacrisis zagen we al veel mensen de polder intrekken, dit komt daar nog eens bovenop. Daarbij is het goed om de koppeling te maken met de producten van het land en de restaurants.”

De deelnemende restaurants zijn Brasa Purmerend en Beemster, Fort Resort Beemster, De Stallen, Jo & Co, Twaalf, Kozee en De Kerckhaen. “We hebben hier een mooi menu voor gemaakt”, vertelt Frank Bart van Fort Resort Beemster. “Met alles wat het goede uit de Beemster vertegenwoordigt, en mooi en lekker klaar gemaakt: eerlijk en heerlijk.”

Adresjes onthouden

Ook de agrarische ondernemers hebben er zin in. “Het is supergaaf dat we in deze Dutch Food Week Beemster de producten uit de Beemster hopelijk nog bekender kunnen maken””, zegt Astrid Francis van Beemster Valery. “En vooral mooi als mensen dat zelf kunnen ontdekken. Iedereen kan meedoen, je kunt het leuk samen doen, of samen een tas vullen. Ik hoop dat mensen de adresjes onthouden en weer terug komen. Wanneer we lokaal meer kunnen afzetten kan het in de toekomst alle kanten op.”

Complete beleving

En er zijn al steeds meer mensen die de lokale bron van hun voedsel hebben ontdekt. “We werden in de coronatijd echt bestormd”, vertelt Debby van kaasboerderij Rust in de Beemster. “Er stonden rijen tot aan de dijk. Het was ontzettend leuk om zoveel nieuwe klanten te hebben, die verrast en blij werden, en nog steeds. Je krijgt, ook bij deze tour, bij ons de hele beleving.”

Promotie

De organisatie trekt alles uit de kast voor de promotie. Zo wordt een aantal koks gefilmd in restaurants die koken met deze producten. De films komen op de Facebookpagina terecht. En om ook bezoekers uit de wijdere regio te trekken en jongeren enthousiast te maken over wat er allemaal in hun ‘achtertuin’ te beleven is, doet een aantal Amsterdamse influencers aankomende zaterdag al de tour, waarover ze gedurende de dag gaan posten.

Vullen maar!

 “De Dutch Food Week zet de Beemster op de kaart, ook voor Purmerenders”, benadrukt Mario Hegger. “De meeste Purmerenders weten wel waar de Beemster ligt, maar kennen niet echt de weg. Ze zijn vaak verbaasd dat hier zoveel mooie bedrijven zijn. Zelfs bezoekers uit de Beemster zien pareltjes die ze nog niet kenden. De tour is een goede start om ook thuis die producten uit de Beemster te halen en contact te houden met de boer. Daarnaast moet Purmerend weer een echte marktstad zijn, liefst voor streekproducten, laat dit een opening daartoe zijn. Daarbij; voedsel verbindt. Dus koop die tassen, en vullen maar!”

www.visitbeemster.nl

facebook: Dutch Food Week Beemster

Afbeelding
Afbeelding