Rijswijkers willen meer haltes, maar het openbaar vervoer zit krap

Algemeen
In maart maakte HTM bekend dat de R-Net-trams een nieuw uiterlijk krijgen.
In maart maakte HTM bekend dat de R-Net-trams een nieuw uiterlijk krijgen. (Foto: HTM)

Sinds 1 januari heeft HTM veel haltes in de regio geschrapt, waaronder ook drie in Rijswijk. Een protest van bewoners aan de Treubstraat bleef vruchteloos: er is simpelweg geen geld om die halte te heropenen. Nu willen bewoners van RijswijkBuiten er een bushalte bij. Het OV heeft het financieel echter zwaar.

Door Debbie van Eijk

Tijdens het Forum Stad en Samenleving op 19 april stelde Wemke van der Weij (D66) een vraag aan verantwoordelijk wethouder Jeffrey Keus (o.a. Verkeer en Vervoer): “Hoe gaat het met de tramhaltes die tijdelijk gesloten zijn wegens weinig instappers?”, zo wilde Van der Weij weten. De tramhaltes waar zij op doelde liggen bij de Vlietbrug (tram 1), de Broekpolder (tram 15) en de Treubstraat (tram 17). Vooral over de opheffing van de laatste halte is er in februari en maart protest geweest van omwonenden.

Niet alleen D66 stelde vragen over de geschrapte haltes; ook Rijswijks-Belang (in de persoon van Marc Weterings) wilde weten “in hoeverre nu de gesprekken lopen bij de MRDH”. MRDH staat voor Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In de MRDH beslissen 23 gemeenten uit de regio, waaronder Rijswijk, samen over het openbaar vervoer.

Effect corona structureel

Wethouder Jeffrey Keus gaf aan graag een positief antwoord te geven, maar: “Alle prognoses laten zien dat het effect van corona een structureel karakter heeft”, zo legde hij uit. “Er is veel financiële schade. Ook het thuiswerken heeft een structureel effect.”

Zodra de coronapandemie in 2020 uitbrak, liepen de reizigersaantallen in het openbaar vervoer snel terug. Daardoor daalden de inkomsten voor OV-bedrijven drastisch. De Rijksoverheid maakte medio april bekend dat OV-bedrijven in heel 2022 kunnen rekenen op een vergoeding om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Hoewel er sinds de opheffing van de reisbeperkingen en mondkapjesplicht weer meer reizigers gebruikmaken van het OV, is het aantal nog niet terug op het niveau van 2019. 

Nog maar 88% van aantal reizigers 2019

De verwachting van deskundigen is dat het aantal reizigers in 2022 gemiddeld op 88% ten opzichte van 2019 uitkomt. Voor 2023 verwachten ze een stijging naar 97% van het aantal in 2019.

   Buiten Rijswijk zijn er nog tien haltes in de regio gesloten door vervoersmaatschappij HTM. In juni beslissen de 23 gemeenten van de MRDH gezamenlijk of de tijdelijk gesloten haltes weer opengaan. Dat is “mede afhankelijk van de financiële middelen die het Rijk ter beschikking stelt”, aldus een MRDH-woordvoerder. Wethouder Keus was in de raadszaal eerlijk over het negatieve vooruitzicht: “Ik heb geen aanwijzing dat dan die haltes weer in gebruik genomen zullen worden.”


Medio maart protesteerden bewoners van de Treubstraat tegen de opheffing van tramhalte 17. - Tino van Dam

Nieuw uiterlijk R-Nettrams

In een reactie op het protest bij de tramhalte aan de Treubstraat medio maart, liet de MRDH weten dat het opheffen van de halte komt door “grote financiële problemen van vervoerders.” Het leek tegenstrijdig dat nog geen twee weken later bekend werd gemaakt dat de R-Nettrams van de HTM een nieuw uiterlijk krijgen, waaronder uitgerekend twee trams op lijnen van haltes die geschrapt zijn (lijn 15 en lijn 17). 

Als reden voor de metamorfose werden een betere zichtbaarheid gegeven, én meer eenheid in het uiterlijk van de HTM-vloot trams en bussen. Overigens vervangt de vervoerder “meteen ook de stoffen stoelbekleding door meer duurzaam rood kunstleer.”

Stoffen bekleding vervangen door rood kunstleer

   In een antwoord op de vraag hoe er wel geld kan zijn voor het vernieuwen van het uiterlijk van de R-Net-trams als er geen geld is voor het heropenen van de gesloten haltes, antwoordt een woordvoerder van de MRDH dat er “aan de introductie van de nieuwe kleuren van Avenio trams geen extra kosten zijn verbonden.” Omdat de R-Netvoertuigen vroegtijdig roesten, valt deze aanpassing onder de fabrieksgarantie.

Extra haltes

 Ondanks de benarde financiële omstandigheden van de vervoerders, blijft de roep om beter OV in Rijswijk groot. Bewoners van RijswijkBuiten, waaronder Maurits Huisman (voormalig kandidaat-raadslid VVD Rijswijk), startten vorige week een petitie voor een extra bushalte in hun wijk, waar het openbaar vervoer volgens hen slecht geregeld is. De extra bushalte, die ter hoogte van de Laan van Sion zou moeten komen, lost volgens de initiatiefnemers een groot aantal problemen op. In de petitie vragen de bewoners ook aandacht voor extra haltes in andere buurten, zoals het Wilhelminapark.