Burgemeester Sahin spreekt waardering uit voor veteranen

Tijdens de traditionele Rijswijkse Veteranandag bedankte burgemeester Huri Sahin alle Rijkswijkse veteranen voor hun inzet voor vrede, vrijheid en democratie. “Ik vind het belangrijk dat wij als gemeente ons respect tonen voor onze veteranen. En daarom ben ik blij dat u vandaag met zoveel bent gekomen”.
Door Robert Heijdemann
Dit jaar was gekozen voor brasserie ‘Bijna Thuis’ in Park Overvoorde. De burgemeester vertelde ook dat de veteranen meer betrokken gaan worden bij activiteiten. Mohan Verstegen is twee keer op uitzending geweest, naar Afghanistan en Irak. Hij vertelde over zijn persoonlijke ervaringen. Het duo Shirley & Roy zorgde voor muzikale intermezzo’s. Na afloop genoten van een Indische maaltijd.
Erkenning en waardering
Vorig jaar vierde Nederland dat ons land 80 jaar in vrede leeft. “Op dit moment zijn er in de wereld 61 actieve conflicten tussen staten. Veteranen herinneren ons dat vrijheid niet zonder inspanning en verantwoordelijkheid en soms zelfs persoonlijke offers wordt behouden”.
De Nederlandse Veteranendag is een eerbetoon aan alle veteranen die zich sinds de Tweede Wereldoorlog hebben ingezet voor vrede en veiligheid. Het doel is om maatschappelijke erkenning en waardering voor veteranen te bevorderen. Dit is een eerbetoon aan de ruim 100.000 Nederlandse veteranen die zich in dienst van de vrede hebben ingezet.
Aandacht voor thuisfront
“Vandaag staan wij stil bij uw inzet, moed en toewijding. Waar ter wereld u ook heeft gediend, of dat nu lang of kort geleden is geweest, u heeft ze ingezet voor vrede, veiligheid en vrijheid”, vertelde Huri Sahin. “Onze dank gaat ook uit naar het thuisfront. Die zijn ook aanwezig vandaag. Kinderen, ouders, familie en vrienden leven vaak mee in onzekerheid”. In het verleden moest men zo’n lange tijd doen met weinig of geen nieuws. En gelukkig is dat veranderd. De huidige communicatie is tegenwoordig verbeterd. En contact met geliefden kan heel snel worden gemaakt. “Maar toch blijft de impact van een uitzending of militair inzet groot. Zowel voor de veteranen als voor mensen die thuisblijven.
En daarom verdienen ook zij onze erkenning en waardering. Vrijheid lijkt voor velen vanzelfsprekend, maar het gebeurt niet in de wereld. Laat helaas zien dat dit niet het geval is”
Rijswijkse Anjerperkje
De burgemeester benadrukte de kwetsbaarheid van vrede en de recente confrontaties met conflicten en onrust. “Uw ervaringen maken zichtbaar hoe belangrijk het is om te blijven werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving. En daarom blijven wij onze veteranen waarderen. Niet alleen voor wat u heeft gedaan, maar ook voor de betekenis die u geeft aan ons bewustzijn van vrijheid”.
Sinds 2024 is in Rijswijk een Anjerperkje, mede op initiatief van de gemeenteraad aangelegd. Het Anjerperkje bevindt zich in het park tussen het Huis van de Stad en het Rijswijkje Schouwburg. “Met het Anjerperkje hebben we de erkenning en waardering voor onze veteranen permanent geleverd in Rijswijk”, vulde Huri Sahin aan.
Grotere betrokkenheid
De afgelopen jaren werden hier ook Anjerconcerten georganiseerd. Dit jaar komt er geen Anjerconcert, maar een bijeenkomst met een andere opzet. En deze vindt regionaal plaats op zaterdag 10 oktober in de Rijswijkje Schouwburg in samenwerking met de gemeentelijst van vorig jaar. “We willen de veteranen in onze stad ook meer gaan betrekken bij lokale evenementen en activiteiten. Denk hierbij aan dodenbedenkingen of vieringen zoals de Vrijheidsmaatschappij. De aanwezige Rijswijkse veteranen waren van alle leeftijden. De al wat oudere veteranen die gediend hebben in Bosnië en Herzegovina en Kosovo, maar ook de jongere generatie die in Afghanistan en Irak aanwezig was en de meest recente uitzendingen in Soedan, Mali en de Baltische staten. Sinds 1947 waren dat meer dan 100 missies in tientallen landen op vrijwel alle continenten.





Meer nieuws uit Rijswijk?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie