Basisscholieren zetten topconcert neer na 10 lessen met St. Gregorius

Cultuur
De kindermuzikanten spelen mee het geoefende orkest van St. Gregorius.
De kindermuzikanten spelen mee het geoefende orkest van St. Gregorius. (Foto: Robert Heijdemann)

Vijftig leerlingen van groep 5a en 5b van de Rijswijkse Steenvoordeschool krijgen voor het eerst een instrument in de handen. Na tien wekelijkse lessen spelen zij vervolgens samen met de leden van het harmonie-orkest van St. Gregorius uit Kwintsheul. Een slotconcert met een verrassend goed resultaat. Hoe kan dat en wat ging er aan vooraf?

Door Robert Heijdemann

“Bij een repetitie van ons orkest hoorde ik over TACT. Zij verzorgen muziekprojecten voor basisscholen en laten jongeren kennis maken met muziek”, vertelt Suzanne Zandbergen. Behalve dat ze speelt bij St. Gregorius is ze ook juf op de Steenvoordeschool. “Ik ben naar onze voorzitter Martin Vierbergen gegaan en gevraagd of we hieraan mochten meedoen”. Na het groene licht ging het balletje te rollen.

Enthousiaste reactie

Suzanne ging met het plan naar Isolde Reynolds de directrice van Steenvoordeschool. Zij was ook direct enthousiast. “Wij zijn als school druk bezig met muziek. Muziek is een vast onderdeel van ons lesprogramma. Wekelijks geeft muziekjuf Jorina muziekles is alle klassen aan alle groepen van de school. Muziek is goed voor de taal en de woordenschat maar ook om in harmonie samen te werken aan iets moois. En dat zien jullie vanavond. De harmonie tussen de school, de harmonievereniging en Tact, dat tien weken heeft gewerkt om dit mooie programma in elkaar te zetten. Met eigen ogen heb ik gezien hoe hard de kinderen afgelopen weken hebben gewerkt”.


Overuurtjes voor mobieltjes

Aan dit muziekproject doen de vijftig leerlingen van de groepen 5a en 5b mee. Maar ook de kinderen van groep 6 en 7 wilden graag meedoen. Daarvoor heeft muziekjuf Jorina een blokfluitgroep gevormd die ook mag optreden, net als de blokfluitgroep van St. Gregorius.

Hierdoor wordt het programma nog leuker. Het grote orkest, de twee blokfluitgroepen en het orkest van het muziekproject. Met solo-optredens en één nummer samen met het grote orkest van St. Gregorius, waarbij de kinderen op de instrumenten meespelen. De avond bestaat uit twee gelijke delen. Het eerste deel met de leerlingen van groep 5a en het tweede deel met leerlingen van groep b. Je voelt voor de start van het slotconcert de spanning onder de kinderen stijgen om samen op te treden. Het publiek bestaat uit trotse vaders, moeders, opa’s en oma’s en verdere familie en vrienden. Zij genoten van de optredens. Heel veel mobieltjes werden in stelling gebracht om het concert vast te leggen. “Een prachtig resultaat. Ik ben ook supertrots dat we hier met elkaar zijn”, horen we van Suzanne.


Geslaagd optreden

“Ik heb het tien weken meegemaakt en ik heb genoten van al die kinderen en ik ben heel blij dat wij jullie kennis hebben laten maken met hoe leuk het is om samen muziek te maken”, vertelt St. Gregorius voorzitter Martin Vierbergen. “En ik denk dat we daarin wel geslaagd zijn. Niet alleen wij, maar ook Takt en de schoolleiding. De kinderen weten nu wat muziek maken is”.

Ook het team van Tact, bestaande uit Johan Noothout en zijn collega’s Nienke en Roel, kijken met veel plezier terug op het project. “Het is een kennismaking met de instrumenten die in een orkest zitten. De Trompetten, baritons, saxofoons, klarinetten, en een heleboel slagwerk. En elke les begonnen wij met zingen, want zingen is de basis van alle muziek”, vertelt Johan. “In tien lessen leg je de basis”. Ook Suzanne is blij en trots. Dat geldt zeker ook voor Ron Opdam, de vaste helper van St. Gregorius tijdens de lessen op school. “Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe in tien lessen dit resultaat is bereikt, fantastisch die inzet van de leerlingen”. Dennis Remmerswaal sluit zich daarbij aan. Hij is de leerkracht van de leerlingen uit groep 5. “Ik maak de kinderen elke dag mee tijdens de lessen. Deze tien lessen waren een geweldig feest. De inzet enorm. Prachtig hoe samen gewerkt werd door de leerlingen, de begeleiders en TAKT.”


Succesproject

En de kinderen? We spreken er drie. Linda Boers, zij speelde bariton. Dansen en zingen doet ze al, maar toch zou ze wel graag een instrument leren bespelen. Haar broertje Dennis is trots op zijn zus. Milou speelde op het slagwerk. “Ik dacht vroeger dat het daarbij alleen gaat om ritme, maar er komt meer bij kijken”, en dan Ayan. Hij koos er in dit project voor om trompet te spelen. Hij wil ook wel verder, maar dan met drums. Alle drie overwegen ze serieus om nu of op een later moment muziek te gaan maken.

En zoals Johan van Tact al aangaf “Het is een kennismaking met de instrumenten die in een orkest zitten. De trompetten, baritons, saxofoons, klarinetten, en een heleboel slagwerk. In tien lessen leg je de basis”. En dat heeft gewerkt bij deze leerlingen van de Steenvoordeschool.