Bij deze veredelaar in Monster heeft ‘dry january’ een heel andere betekenis

Duurzaamheid
Foto van een kas ter illustratie.
Foto van een kas ter illustratie. (Foto: Archief)

Heel januari geen druppel alcohol drinken: dat is wat ‘dry january’ voor miljoenen mensen over heel de wereld betekent. Wie hieraan meedoet, staat een maand ‘droog’; vandaar. Maar bij Westlandse veredelaar Evanthia, met een hoofdkantoor in Monster aan de Vlotlaan en productielocatie in ‘s-Gravenzande aan de Oranjesluisweg, heeft ‘dry january’ een heel andere betekenis. 

Het doel van Dry January wereldwijd is bewuster omgaan met alcohol. Evanthia grijpt deze gelegenheid aan om mensen te attenderen op bewuster omgaan met water; vooral met water geven aan kamer- en tuinplanten.  ”Klimaatverandering beïnvloedt onze weerpatronen en maakt ze extremer, en daarnaast worden natuurlijke bronnen schaarser. Het vraagt om aanpassingen in ons gedrag, efficiënter watergebruik en het maken van andere keuzes bij aankopen”, aldus het bedrijf op hun website.

Steeds warmere zomers

Een maand lang, heel januari, zet de veredelaar planten in het zonnetje die goed blijven presteren in droge omstandigheden. Én die goed tegen warmte en zonlicht kunnen. Ideaal voor ons veranderende klimaat; in oktober bleek uit de nieuwste KNMI-klimaatscenario’s dat Nederlandse zomers droger zullen worden, als gevolg van de wereldwijde opwarming door de uitstoot van fossiele brandstoffen.

Op tijd

Zelf schrijft Evanthia over hun planten: “In januari zetten wij de planten in de spotlight die goed tegen warmte en zonlicht kunnen en prima blijven presteren in droge omstandigheden.” Het is nu bijna niet voor te stellen, maar waarschijnlijk is het over een halfjaar weer bloedheet. De Westlandse veredelaar schrijft, gericht aan hun klanten: “Het mag buiten nu dan wel koud en nat zijn, als je ze op tijd plant kun je in de droge zomermaanden je klanten kan verrassen met een sterk, passend assortiment.”