Kluun langs bij het Clusius College

Algemeen
Raymond Van de Klundert op het Clusius College.
Raymond Van de Klundert op het Clusius College. (((Foto: aangeleverd)))

NOORD - Afgelopen week vervolgde Raymond Van de Klundert zijn veldtocht voor “het nieuwe lezen” op het Clusius College Amsterdam. De leerlingen volgen één uur het vak literatuur in de week en om het lezen nog meer te stimuleren werd de schrijver Kluun uitgenodigd.

De mededeling van de docente dat schrijver Kluun deze week een gastles zou komen geven werd met een diep stilzwijgen beantwoord. De naamsbekendheid van Kluun onder de twintig leerlingen van klas 2VMBO was 0%. Ter voorbereiding liet de lerares de verfilming van “ Komt een vrouw bij de dokter” zien. Dat hielp. Nu wisten ze wie Kluun was en ze waren boos op Kluun, vertelde de docent.

‘Wat moet een goed verhaal doen?’ opent Kluun de gastles. ‘Je moet er iets bij voelen,’ zegt een leerling. De anderen in de klas vullen aan. ‘Bang worden.’ ‘Of verdrietig.’ ‘Of boos,’ zegt een andere jongen. ‘Wie van jullie waren er boos op mij na de film?’ Vier vingers gaan omhoog. ‘Dus vier boze en zestien beleefde kinderen,’ zegt Kluun. Gegrinnik.

‘Goed verhaal dus hè, dat “Komt een vrouw bij de dokter”,’ zegt KLuun. ‘Wat wilde jullie allemaal van me weten?’ De ene na de andere vinger gaat omhoog. Een dik half uur vertelt hij of hij zelf wel eens heeft gehuild bij wat hij schreef, hoe lang hij over een boek doet (twee jaar) en of hij veel schrijffouten maakt (ja, lang leve de taalcorrector).

De leerlingen gaan als opdracht verhalen verzinnen. De leerlingen verdwijnen in groepen van drie de school in, met de opdracht een kwartier lang alles in en rond hun school met schrijversogen te bekijken. ‘Overal zit een verhaal in,’ geeft Kluun ze mee.

Het nieuwe lezen is een initiatief dat wordt ondersteund door 500 leraren en leerlingen, 35 schrijvers, verschillende universiteiten en tientallen wetenschappers. Een radicaal andere aanpak van ons leesonderwijs. De reden? Nederlandse kinderen scoren het allerlaagst qua leesplezier van alle kinderen in een internationaal onderzoek onder 77 landen. Een kwart van onze kinderen kan niet goed genoeg lezen om straks te functioneren in de maatschappij. Meer dan de helft van onze kinderen vindt lezen ‘pure tijdverspilling’

Op de gebruikelijke afsluitende vraag op de veldtocht van Kluun naar waar pubers zich bij hun ouders aan ergeren, komt een aardige: ‘Dat ik met mijn moeder onderbroeken ga kopen en dat ze dan midden in de winkel onaangekondigd ineens mijn broek vanachter binnenstebuiten trekt om te kijken wat voor maat ik ook alweer had.’