Jeugdcoach op school als steun na corona

Algemeen
Directeur van IKC Het Mozaïek, Helene de Vries, in gesprek met jeugdcoach Aschwien Kandhai.
Directeur van IKC Het Mozaïek, Helene de Vries, in gesprek met jeugdcoach Aschwien Kandhai. (Foto: aangeleverd)

BROEK OP LANGEDIJK - We weten het allemaal nog wel, tijdens de corona lockdowns waren de scholen gesloten en moesten we thuis onderwijs volgen, dikwijls via de computer. 

Door de corona is bij veel leerlingen toen een achterstand op cognitief gebied ontstaan, maar op sociaal-emotioneel gebied was de achterstand nog veel groter. Hierbij kun je denken aan het geven van een eigen mening, het leren omgaan met elkaar of het toepassen van normen en waarden. Kinderen raakten ook dikwijls vereenzaamd.

Bijdrage vanuit het rijk

Helene de Vries, directeur van IKC Het Mozaïek laat weten: “De scholen ontvingen geld vanuit het rijk – NPO gelden - om de cognitieve en sociaal-emotionele achterstanden door corona weg te werken. Dankzij deze financiële bijdrage konden wij op Kindcentrum Het Mozaïek dieper kijken naar de nadelige gevolgen van de schoolsluitingen tijdens de coronaperiode. Met name in de bovenbouwgroepen waren er veel sociaal-emotionele problemen.”

Hulp van de jeugdcoach De sociaal-emotionele problematiek was een goede aanleiding voor directeur Helene de Vries om contact te zoeken met jeugdcoach Aschwien Kandhai van ‘De Connectie Coach’. Deze organisatie is gespecialiseerd in het bieden van (ambulante) ondersteuning aan jongeren met (hulp)vragen op diverse leefgebieden. Sindsdien is de gedreven jeugdcoach, nu bekend als ‘meester Aschwien’, iedere week op Kindcentrum Het Mozaïek te vinden. De Vries: “We zijn enorm blij met hem! Hij kan, met zijn expertise in samenwerking met de leerkracht en intern-begeleider, de kinderen coachen op een praktische wijze passend bij het kind. Een leerkracht met 30 kinderen in de klas zou dit ook heel graag doen, maar kan onmogelijk een uur met een leerling individueel een coachingsgesprek aangaan. De tijd hiervoor heeft hij gewoon niet. Aschwien kijkt naar het individuele kind en wat het nodig heeft: het ene moment staat hij te kickboksen op het veld en het andere moment zit hij op de vensterbank met een kind een plan van aanpak te maken.” De ervaring leert, dat dit een effectieve methode is. “Dat komt ook doordat we de leerlingen zo willen helpen meer zicht op zichzelf en op hun eigen emoties en gedrag te krijgen, waarbij veel aandacht is voor wat het kind al kan en wat er al wel goed gaat in plaats van wat er fout gaat”, aldus de Vries.

Toekomstperspectief

Ook kan de methode schooluitval in de toekomst voorkomen: “Inmiddels weten we dat deze samenwerking werkt en niet geheel onbelangrijk, ook preventief een bijdrage levert en voorkomt dat kinderen uitvallen of met de nodige problematiek het voortgezet onderwijs ingaan. Door in onze samenwerking de kinderen met vertrouwen te benaderen en te werken vanuit verbinding, kunnen we de kinderen beter begeleiden.”

Geïntegreerd in het team

Inmiddels hoort meester Aschwien helemaal bij het team en gaat hij ook mee op kamp. De Vries vervolgt: ”Regelmatig zie ik in praktijk dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Ik gun ieder Kindcentrum, iedere school, ieder kind, een meester Aschwien. Toen ik laatst met hem koffiedronk kwam er een leerling binnen die vroeg: “Mees, kan ik vandaag nog met u praten? En komt u eerst even mee voetballen?”” Helene merkt op: “Dat is toch fantastisch?!”