De nieuwe Prins ligt nu nog werkeloos in de haven, maar binnenkort misschien niet meer

Algemeen
Fast ferry 'De nieuwe Prins'.
Fast ferry 'De nieuwe Prins'. (Foto: Roel Hemkes/Wikipedia)

Rozenburgers zijn een petitie gestart, gericht aan de gemeente Rotterdam, om hun verbinding met Voorne-Putten te herstellen. De Calandbrug, die normaliter voor deze verbinding zorgt, is minimaal tot het einde van dit jaar afgesloten vanwege een defect. Rozenburgers vinden dat te lang en noemen fast ferry ‘De nieuwe Prins’, die nu werkeloos in de haven van Hoek van Holland ligt, als tijdelijke oplossing.

Fast ferry ‘De nieuwe Prins’ ligt nu nog werkeloos in de haven van Hoek van Holland. De nieuwe Prins biedt ruimte aan 130 passagiers, met 80 zitplaatsen en 50 staplaatsen. Sinds 2008 was dit een veerdienst tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte voor fietsers en voetgangers. Op 30 december 2021 voer de boot de route voor het laatst, omdat er per 2022 een openbaarvervoerverbinding kwam over de weg vanuit Brielle. 

Versnellen reparatie

Ook pontons met bijbehorende ‘gangway’ kunnen een verbinding voor scooters, brommers, fietsers en wandelaars mogelijk maken. Behalve voor ingebruikneming van een tijdelijke alternatieve verbinding, pleiten de Rozenburgers ook voor het versnellen van de reparatie van de Calandbrug door ProRail. Fietsers hebben nu een extra reistijd van 20 minuten, auto’s van 10 minuten. Er is een financiële compensatie aangeboden voor het openbaar vervoer, maar die vindt achteraf plaats, en dat is voor veel passagiers niet acceptebel, aldus de indieners van de petitie.