Discussie over spoorverdubbeling en natuurbescherming tussen Delft en Schiedam

Nieuws
De bijeenkomst, gehouden in het stadhuis van Schiedam, trok ongeveer honderd belangstellenden.
De bijeenkomst, gehouden in het stadhuis van Schiedam, trok ongeveer honderd belangstellenden. (Foto: Natuurlijk Delfland)

Op 3 april organiseerde Prorail een tweede informatieavond over de geplande spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam, evenals de aanleg van nieuwe stations, waaronder Rijswijk Buiten en Kethel. De bijeenkomst, gehouden in het stadhuis van Schiedam, trok ongeveer honderd belangstellenden, waaronder vertegenwoordigers van natuurorganisaties.

Huub van ‘t Hart, namens de KNNV-afdelingen Natuurlijk Rotterdam, Natuurlijk Delfland en Natuurlijk Waterweg-Noord, was aanwezig en benadrukte het belang van de wijze van aanleg in het Provinciaal Bijzonder Landschap Midden-Delfland, met specifieke aandacht voor gebieden zoals de Noordkethelpolder, de Kerkbuurt en het Beatrixpark in Schiedam.

Tijdens de bijeenkomst werden drie alternatieven voor de spoorverdubbeling gepresenteerd:

Maaiveldaanleg

Dit alternatief behelst het behoud van het huidige talud, met af en toe een ophoging om fietspaden eronderdoor te laten lopen. Echter, vanwege de slappe ondergrond zou het talud over de gehele lengte geheid moeten worden, wat een kostbare oplossing met zich meebrengt. Nadelen zijn onder meer een toename van geluids- en visuele hinder door een uitbreiding van het aantal treinen, evenals een verergering van de overlast voor het landschap. 

Geboorde tunnel

Hoewel ondergronds, werd dit alternatief door aanwezige ingenieurs als onhaalbaar beschouwd.

Verdiepte aanleg

Dit alternatief, door de Prorailingenieur voorgesteld als “zoals bij de A4”, heeft volgens de natuurorganisaties grote voordelen vanwege het wegvallen van geluids- en visuele hinder, vergelijkbaar met de A4. De natuurorganisaties benadrukten dat dit de kans biedt om het landschap te versterken door een tweede betonnen bak met water naast de spoorbaan te plaatsen, waardoor geluidshinder vermindert en ruimte ontstaat voor wandel- en fietspaden 

De Prorail ingenieurs toonden interesse in dit voorstel en zullen het intern bespreken.

Ongelijkvloerse, vrije kruising

Een ander heikel onderwerp, specifiek voor Midden-Delfland, is de voorgestelde ongelijkvloerse, vrije kruising. Natuurorganisaties en de Landschapstafel BPL vinden de geplande kruising in Midden-Delfland volstrekt onaanvaardbaar vanwege de ernstige aantasting van de open ruimte. Hoewel Prorail aangeeft dat een alternatieve locatie bij Rotterdam Centraal mogelijk is, heeft dit minder de voorkeur vanwege de beperkte ruimte.

De KNNV afdelingen blijven daarom benadrukken dat de voorgestelde kruising in Midden-Delfland wat hun betreft onhaalbaar is. De discussie tussen natuurbehoud en infrastructuurontwikkeling zal ongetwijfeld voortduren de komende tijd.