Wandelen in Noord

Vliegenbos en Oud-Nieuwendam

Algemeen
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandelingen.
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandelingen. (Foto: Corrie Leenhouts)

NOORD - Amsterdam-Noord, ‘groene stad aan het water’, is, anders dan men vaak meent, een uitgelezen wandelgebied, speciaal in Corona-tijd. John Jansen van Galen, 70 jaar wandelaar, neemt onze lezers te voet mee naar het Vliegenbos en Oud-Nieuwendam.

Wandelen door Noord #4

Niet-Noorderlingen noemen het een ‘park’ en denken dat het er vergeven is van de vliegen. Maar het is een stadsbos en nog wel het grootste iepenrijke loofbos van West-Europa, al leggen veel iepen het loodje door de iepziekte. Het was de sociaaldemocratische wethouder Willem H. Vliegen die het liet aanleggen, nog voordat de omliggende woonwijken gebouwd werden: want de arbeiders van de scheepswerven moesten ruimte en groen om zich heen hebben. Vroeger leek het er wat saai, recht en slecht zoals men dan zegt, maar tegenwoordig lopen er houtsnipperpaden doorheen die het geheimzinnig maken.

door John Jansen van Galen

Vanaf de Meeuwenlaan gaan we het bos in, onder de poort door die tot 1970 toegang gaf tot de Parijse Hallen en door de kunstenaar Peter Diem aan Amsterdam geschonken werd. Het Vliegenbos ligt weids voor ons, speenkruid en maarts viooltje komen in bloei en spoedig ook een weelde aan fluitenkruid. Vlakbij hoort u het fabrieksgesis van Albemarle, dat ouderen nog altijd Ketjen noemen, maar ook het driftig geklop van de groene specht. Aan het eind van het Vliegenbos lopen we langs een gezellig-rommelig zooitje woonarken en dan door het Beeldenbos Noord, in 2019 geopend, met werken van onder meer Jan Sierhuis, Jan Broerze en Theo Niermeijer. Dan, over de Nieuwendammerkade, op naar de Nieuwendammerdijk. Wonderlijk en mooi hoeveel hier bewaard is gebleven van de oude dorpen aan het IJ! Ga bijvoorbeeld even het Meerpad op om de oude Vermaning te bekijken, waar de doopsgezinde vissers ’s zondags bijeenkwamen. Doopsgezinden zijn nederig, ze noemden hun bedehuizen geen ‘kerk’ en zetten er geen toren op. Toonbeeld van bescheiden vroomheid. Voorbij de Augustinuskerk die al jaren leegstaat - een historie van krakers en speculanten - gaan we links omlaag het Nieuwendammer Molenpad en belanden in een ware idylle: tussen de dijk en de Purmerweg ligt hier een eeuwenoud buurtje van houten huizen en tuinen. Uw verslaggever zal nooit verzuimen er logees mee heen te nemen: zie eens hoe mooi Noord is! Kijk er rustig even rond, maar respecteer de privacy van de bewoners. De terugweg voert over fietspaden door het Baanakkerspark, met rechts uitzicht op de bijzonder, internationaal geprezen architectuur van het Plan-Van Gool. We passeren de Roze Tanker, een voormalig benzinepompstation, dat zijn klandizie verloor toen de Leeuwarderweg verdiept werd en daarna een sociaal-culturele functie kreeg. Vaak zie je hier buiten bokslessen in volle gang. Dan zijn we terug waar we begonnen. Nog even een ijsje of koffie bij IJskoud de Beste! Deze wandeling maken?

Routebeschrijving:

(afkortingen RD: rechtdoor, RA: rechtsaf, LA: linksaf)
Begin- en eindpunt Meeuwenlaan, bushalte Merelstraat. Met OV: GVB buslijn 35 of 38. Met auto of fiets: parkeren in de buurt. Ga vanaf de bushalte onder poort door het Vliegenbos in, loop RD, op kruising RA, dan LA houtsnipperpad, op verhard pad RD, op T-kruising LA, RA houtsnipperpad, boomstammenbrugje over en LA, in bocht naar links bij bankje RA houtsnipperpad, verhard pad kruisen, op splitsing LA, op volgende splitsing RA, op verhard pad LA, op kruising RA en daarna LA (Nieuwendammerkade) langs woonarken, aan het eind bocht naar R en op Nieuwendammerdijk RA (NB: links even v.v. Molenpad voor Vermaning), langs Augustinuskerk en bij no 240 LA Nieuwendammer Molenpad. Over houten brug en linksom achter huizen langs via trap naar verkeersweg (Purmerweg), deze oversteken, LA trap af en RD fietspad (Baanakkerspark) volgen, onder viaducten door en op T-splitsing (wegwijzer 72480/002) LA en onder viaduct door RA. Afrit en oprit van de autoweg oversteken en meteen na betonnen muur graspad LA, op asfaltweg RA, fietspad oversteken, RD langs Roze Tanker, bij volgende brug RD onverhard pad, volgende brug LA over, doorlopen en aan het eind RA naar begin- en eindpunt. Lengte: 5,5 km, plm 1 u. 15 min. Horeca onderweg: IJskoud De Beste, Meeuwenlaan, bij begin- en eindpunt en onderweg Café ’t Sluisje, Nieuwendammerdijk 297, take-away.