Martin Hakkaart vindt schilderij waarop deze plek in Rijswijk er nog heel anders uitzag

Cultuur
De plek waar ooit Huis te Hoorn stond.
De plek waar ooit Huis te Hoorn stond. (Foto: Robert Heijdemann)

Het is bijna niet te geloven, maar Rijswijkse kunsthandelaar en voormalig rockster Martin Hakkaart heeft voor de derde keer in nog geen jaar tijd een mooi schilderij gevonden met een Rijswijks tafereel. Ook dit keer vond hij het kunstwerk op een boedelveiling waar men niet wist welke plek het geschilderde uitbeeldde. Maar Martin wist het wel: buitenplaats Huis te Hoorn.

Door Debbie van Eijk

Martin vond eerder dit jaar twee unieke ‘Rijswijkse’ schilderijen: een schilderij van de Hoornbrug van eind 19e eeuw, en een schilderij van ‘Het Woninkje’ aan het Julialaantje vlakbij de huidige scouting. Dit laatste werk dateerde van eind jaren ‘50. Het nieuwste schilderij dat hij drie weken geleden onverwacht tegenkwam, is in de periode daartussen gemaakt: 1938.


Het schilderij van Jan Veenendaal uit 1938. - Jan Veenendaal/Debbie van Eijk

Geliefd tafereel

“Buitenplaats Huis te Hoorn werd gebouwd in de 16e eeuw,” weet Martin te vertellen. “Het huis is afgebroken in 1951. Voor schilders was het een fijne plek om te schilderen.” Anna Lehman en Ben Viegers zijn voorbeelden van andere kunstenaars die de buitenplaats hebben vereeuwigd. Waarom? “Het ademt als een oud kasteeltje,” stelt Martin. “Huis te Hoorn had destijds negen kamers. Best majestueus dus. Het was eens wat anders dan huisje, boompje, beestje.”

Amsterdammer

De schilder van dit werk is Jan Veenendaal, geboren in 1888 en overleden in 1955. Een kleine speurtocht op Google leert dat hij woonde in Amsterdam en behalve schilder ook kandidaat-arts was. Voor zijn schilderijen reisde hij wel vaker naar plekken buiten de Amsterdamse regio: bijvoorbeeld naar Brunssum in Limburg. Of hij bewust naar Rijswijk af was gereisd om Huis te Hoorn te vereeuwigen op het doek, of er toevallig in de buurt was en besloot zijn schildersspullen erbij te pakken en aan de slag te gaan, is onbekend. 


Een foto van Huis te Hoorn. - Uit: ‘Rijswijk rond twee eeuwwisselingen. Een wereld van verschil’ (Gemeentearchief Rijswijk, 2001).

Nabloei Haagse School

Zijn stijl is in elk geval te scharen onder de ‘nabloei van de Haagse School’, weet Martin te vertellen. “Dat impressionistische is typisch Haagse School. De oorsprong daarvan ligt bij de Barbizon-schilders uit Frankrijk. Bij hen begon de impressionistische school. Dat is eigenlijk overgewaaid hier naar Nederland. Toen ging men praten over de Haagse School. En schilders die de Haagse school zijn gaan kopiëren (zoals Jan Veenendaal, red.) noem je nabloei Haagse School. Zij schilderden in dezelfde stijl.”

Driemaal scheepsrecht

Over zijn nieuwe vondst zegt Martin: “Driemaal is scheepsrecht. Dit schilderij heb ik op een heel kleine veiling gekocht.” Niet in Twente, zoals het vorige schilderij, maar wat meer in de buurt: “Onder de rook van Rotterdam. Die dingen kunnen heel raar lopen, dat je iets in het oosten of zuiden van het land koopt terwijl het van mensen is die in de regio Den Haag hebben gewoond, en daar dus ook dat schilderij hebben gekocht en meegenomen. Als de mensen overlijden, komt het op zo’n veiling terecht.”

Zonder verwachting

Hoewel Martin verheugd is over deze derde vondst op rij, is hij niet bewust op zoek naar Rijswijkse taferelen. “Ik ga zonder verwachting naar zo’n boedelveiling toe.” Bijzonder vindt hij het in elk geval wel. “Drie keer in minder dan een jaar tijd, dat verwacht je toch niet?”, vraagt hij retorisch, met pretogen.

Het schilderij is inmiddels verkocht.