Onderdoorgang Hoornbrug komende tijd flink op de schop

Nieuws
De weg onder de brug is nu niet alleen smal maar ook wordt die gedeeld door de auto en de fiets.
De weg onder de brug is nu niet alleen smal maar ook wordt die gedeeld door de auto en de fiets. (Foto: )

De gemeente Rijswijk heeft haar plannen wereldkundig gemaakt voor een ingrijpende aanpak van de onderdoorgang van de Hoornbrug. Het ‘vergeten’ stukje van de fietsroute tussen Rotterdam en Den Haag. Dinsdagavond 16 april zagen de omwonenden in De Compagnie aan de Geestbrugkade de eerste schetsen van het plan.

Door: Robert Heijdemann

De kruising voor de onderdoorgang is als resultaat van jarenlange aanpassingen veranderd in een onoverzichtelijke sckakel in deze fietsroute. Bij flinke regenbuien staat het onder de brug blank door een riolering die het water niet aankan. Gebrek aan goede verlichting onder de brug zorgt bij schemer en duisternis voor een schimmig geheel. De bestrating van de weg onder de brug lijkt bestraat met Belgische kasseien. Een weg die fietsers en auto’s met elkaar moeten delen.

Overzichtelijker

Door het toegenomen fiets- en autoverkeer is de verkeersveiligheid in de afgelopen jaren op de doorgaande weg over de Sir W. Churchilllaan en Haagweg sterk verminderd. “We willen de snelheid van de auto’s verlagen en de fietsroute veiliger en comfortabeler maken. Daarbij maken we het kruispunt bij de onderdoorgang van de Hoornbrug overzichtelijker en verkeersveiliger”, aldus de gemeente in haar brief aan de buurtewoners. Ook willen zij de verlichting onder de Hoornbrug verbeteren en maatregelen nemen om wateroverlast onder de brug te verminderen.

50-jarige esdoorn

De vraag van de aanwezigen is ‘waarom nu’. Hier zal best wel een fors bedrag mee zijn gemoeid. Echter, De MRDH wil de fietsroute graag beter maken en wil mee betalen. Daarnaast moet de weg open voor nieuwe rioleringen en gasleidingen moeten ook worden vervangen. Er het is mogelijk om het groen beter en meer in te zetten. 950 m2 tegels verdwijnt. Er komen 10 nieuwe bomen meer bij, waarvan drie rond de 10 meter hoog zijn en een meer dan 50-jarige zilveresdoorn wordt verplaatst

Vrij liggende fietspaden

Het meest in het oog vallend gebeurt onder het wegdek van de Hoornbrug. De weg onder de brug is nu niet alleen smal maar ook wordt die gedeeld door de auto en de fiets, die rijden naast elkaar. In de plannen komt in beide rijrichtingen een vrijliggend en oranje geasfalteerd fietspad. Dat maakt het voor de fietsers een stuk overzichtelijke en veiliger. Dat wordt nog versterkt door een verlichting onder de brug naar de eisen van 2024. Inmiddels is het voorlopig ontwerp ook te bekijken op het platform Samen.Rijswijk.nl. Je kan op dit platform ook reageren op het voorlopig ontwerp. De reacties worden betrokken bij de verdere uitwerking van de plannen. Er is tot 8 mei de tijd om te reageren op het ontwerp. Bewoners vroegen zich ook af of het plafond van de onderdoorgang, waaraan al lang niet is gebeurd, een fris verfje kan krijgen. Daarop was niet direct een antwoord mogelijk. De brug is immers van de provincie.