Warm weer vraagt extra aandacht voor mensen met diabetes type 2: diëtist geeft tips

REGIO - De stijgende temperaturen kunnen voor problemen zorgen voor mensen met diabetes type 2. Diëtist Connie Hoek geeft tips voor patiënten.
Connie ziet regelmatig dat patiënten in de zomermaanden meer moeite hebben om hun bloedsuiker stabiel te houden. ‘‘Warm weer verhoogt het risico op uitdroging. Door vochtverlies wordt het bloed in verhouding dikker en dat kan leiden tot een verhoging van de bloedglucose. Ook kan het een stressreactie in het lichaam uitlokken, waardoor de lever meer glucose vrijgeeft in de bloedbaan.’’
Tips
Hoek adviseert mensen met diabetes type 2 om tijdens warme dagen extra goed voor zichzelf te zorgen. Zij heeft verschillende tips om dit te doen. Drink verspreid over de dag voldoende water, zoek verkoeling in de schaduw, vermijd zware inspanning en controleer vaker je bloedsuiker. ‘‘Let daarnaast op signalen zoals duizeligheid, hoofdpijn, vermoeidheid of concentratieproblemen. Dat kunnen tekenen zijn dat de bloedsuikerspiegel hoger is en het lichaam moeite heeft met de warmte’’, vult Hoek aan.






Meer nieuws uit Uitgeest?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie