Zó duur gaat parkeren aan het Westlandse strand misschien worden

Uitgaan
Er waren in 2023 dertien dagen waarop de parkeerdrukte bij het Westlandse strand echt de spuigaten uitliep.
Er waren in 2023 dertien dagen waarop de parkeerdrukte bij het Westlandse strand echt de spuigaten uitliep. (Foto: Archief)

Het betaald parkeren uitbreiden van 19.00 uur ‘s avonds naar 21.00 uur ‘s avonds en tot ruim twee keer zoveel betalen per uur als nu. Dat zijn een paar voorstellen die het college van Westland wil doen aan de gemeenteraad om te zorgen dat het strandparkeren niet meer zo’n grote kostenpost is voor Westland. De mogelijke maatregelen zijn op een rij gezet in een rapportage over een evaluatie van het parkeerbeleid. Het is bijna zeker dat de eerste twee uur parkeren gratis blijven.

Als de gemeente Westland niets verandert aan het parkeerbeleid, verliest de gemeente er elk jaar € 170.000,- tot € 195.000,- euro aan, blijkt uit een memo van wethouder Pieter Varekamp (VVD Westland, o.a. Economie en Mobiliteit) bij de rapportage. Daarnaast wordt er nog steeds veel overlast van parkeerders ondervonden door inwoners; vooral bij Molenslag. Er zijn in de afgelopen twee jaar steeds tien à dertien piekdagen in het jaar waarop de parkeeroverlast echt de spuigaten uitloopt. 

Gebruiksvriendelijker

Verder kan het parkeersysteem wel iets gebruiksvriendelijker. In 2023 werden daar al maatregelen voor getroffen. De internetverbinding werd verbeterd en de QR-betaling werd ingevoerd. Hierdoor is het parkeersysteem duidelijk verbeterd, stelt de rapportage. 

Duidelijker én overkapping

Om het parkeersysteem bij het strand nóg gebruiksvriendelijker te maken, wil het college de informatie over de betalingsmogelijkheden (vooraf en met QR) verduidelijken. Dat maakt de wachtrijen korter op piekmomenten, is de verwachting. Bovendien moet er een overkapping komen zodat de beeldschermen van de automaten ook in de zon goed leesbaar zijn. Aan deze twee aanpassingen hangt wel een prijskaartje: 10.000 euro per stuk.

Camera’s en verkeersregelaars

Andere maatregelen om het parkeren bij het strand te verbeteren zijn onder meer het beter verdelen van de parkeerdrukte over de drie terreinen, dynamische parkeerverwijzing, livestreamcamera’s waarmee bezoekers live de drukte op de parkeerterreinen kunnen bekijken en social media inzetten. Extra verkeersregelaars is ook nog een optie. Bij alles geldt wel: het moet het wel waard zijn, dus de kosten moeten niet enorm hoog zijn terwijl de overlast er nauwelijks minder van wordt. 

Géén extra parkeerterrein

Wat géén optie is: een extra parkeerterrein op drukke dagen. Er is namelijk geen terrein beschikbaar dat echt veel bijdraagt aan het verhelpen van het probleem. Bovendien moet er veel georganiseerd worden over het gebruik van zo’n extra terrein, en dat voor die tien à dertien piekdagen per jaar. En: zo’n maatregel zou meer dagjesmensen aantrekken, vreest de gemeente. Terwijl het Westlandse strand juist een familiestrand moet zijn “dat uitblinkt in rust en ruimte”.

Dé oplossing is een soort draaiboek, met een pro-actievere inzet van verkeersregelaars. Het draaiboek wordt afgestemd op het weer, aan de hand waarvan deels kan worden voorspeld hoe druk het wordt. 

Betaald parkeren

Wat het betaald parkeren betreft: dat kost de gemeente geld, maar levert ook geld op. Als het betaald parkeren helemaal wordt afgeschaft, dan zou het jaarlijks tekort oplopen naar €315.000 tot €345.000 per jaar. Nee, er zit volgens de rapportage eigenlijk maar één ding op: de uur- en/of dagtarieven verhogen, het betaald parkeren verlengen, óf allebei.

Tien varianten

In de rapportage worden tien opties, oftewel varianten voor het betaald parkeren op een rij gezet. In bijna alle gevallen blijven de eerste twee uur parkeren aan het Westlandse strand gratis; er zijn twee varianten, die verkeerskundig niet de voorkeur hebben, waarbij alleen het eerste uur gratis zou blijven.

Langer betaald parkeren

Het betaald parkeren is nu zowel in het laagseizoen als het hoogseizoen van 8.00 tot 19.00 uur. In de drie varianten die verkeerskundig de voorkeur hebben van het college, wordt dit verlengd naar 21.00 uur. Twee van deze drie voorkeursvarianten leveren de gemeente waarschijnlijk alsnog een tekort op (van mogelijk 30.000 euro tot 105.000 euro per jaar), maar er is één variant waarbij de gemeente, als er net zoveel bezoekers komen als in 2022 en 2023, géén verlies lijdt of zelfs mogelijk 20.000 euro winst maakt. 

Voorkeur

Dat is het scenario waarin de betaald parkeren-tijd wordt verlengd tot 21.00 uur. De eerste twee uur parkeren is dan gratis, maar het tarief gaat wel flink omhoog: van de 1,00 euro per uur in het laagseizoen naar 2,50 euro, en in het hoogseizoen van de huidige 2,50 euro per uur naar 4 euro per uur. De maximale dagtarieven zijn in het laagseizoen dan respectievelijk 10 euro (is nu 4 euro) en 12 euro (is nu 8 euro).

Andere gemeenten

Is dit duur? Op die vraag gaat de rapportage ook in. In alle varianten blijven de tarieven “in lijn met de tarieven van andere kustgemeenten in onze provincie”, staat er te lezen. Een voorbeeld: in Katwijk kost parkeren 1,80 euro per uur, al meteen vanaf het begin. Voor vijf uur parkeren ben je daar zo’n 9 euro kwijt, terwijl dat in Westland, in het duurste geval, dan 7,50 euro is. Een ander strand: de parkeergarage Boulevard in Scheveningen. Daar ben je voor vijf uur parkeren 12,50 euro kwijt, als je vooraf reserveert dan. En in Rockanje kosten vijf uur strandbezoek je €7,75. 

Raad beslist

Overigens wordt er in de rapportage niet nadrukkelijk een bepaalde variant aanbevolen. De voorgestelde maatregelen en varianten worden besproken in de commissie. De raad beslist dan welke variant het beste is voor Westland.