Word mede-eigenaar van Jopenbier

Nieuws
Eigenaren Jopenbier.
Eigenaren Jopenbier. (Foto: aangeleverd)

HAARLEM - De Haarlemse bierbrouwerij Jopen biedt vanaf heden liefhebbers en fans de kans om mede-eigenaar te worden. De opbrengst van de crowdfundingcampagne zal gebruikt worden voor groei, verduurzaming en innovatie.

Wat bijna 30 jaar geleden begon als burgerinitiatief, is inmiddels uitgegroeid tot de grootste craftbierbrouwerij van Nederland. 

Geschiedenis

In 1994 vierde Haarlem het bezit van 750 jaar stadsrechten. Hobbybrouwers kwamen met die reden samen om een historisch bierrecept nieuw leven in te blazen.

Dit recept was gebaseerd op een middeleeuws bier genaamd “Haarlemsche Koyt”, dat ooit in Haarlem werd gebrouwen. De Stichting Haarlems Biergenootschap was geboren en dit vormde de basis voor de oprichting van de Jopenbier Brouwerij in 1996. De naam is afgeleid van de vaten van 112 liter die vroeger in de stad werden gebruikt.

wereldwijde exploitatie

Anno 2024 is het bier niet alleen bekend in Haarlem, maar ook ver daarbuiten. 

Het bier wordt verkocht in duizenden horecagelegenheden en -winkels, en wordt wereldwijd geëxporteerd naar 18 landen.

Doorgroeien

Er is nog genoeg ambitie om verder te groeien, vandaar de crowdfundingsactie: “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt.

“We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craftbier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers.”

‘We zijn nog maar net begonnen’

Geïnteresseerden kunnen certificaten van aandelen kopen, waarmee ze mede-eigenaar worden van de brouwerij. Instappen kan vanaf €235,32. Het streefbedrag van de campagne is 2,5 miljoen euro.

Toekomst

Met het opgehaalde kapitaal wil Jopen inzetten op groei en verduurzaming. Ordeman: “Er staat een nieuwe hoogwaardige afvullijn voor blikken op de planning, en een modernisering en verduurzaming van het brouwerijgebouw.” Verder staan een verbouwing van de Jopenkerk – gevestigd in de voormalig Vestekerk – en een eigen pasteurisatielijn voor non-alcoholische bieren op de wensenlijst.

‘Het voelt als één grote Jopenfamilie’

Eerder zocht het bedrijf ook al mede-eigenaren. In 1997 trok de brouwerij de eerste groep investeerders aan door ‘Jobligaties’ te verkopen.

Veel van deze investeerders zijn nog steeds betrokken bij de brouwerij. “Zij voelen net als onze collega’s als één grote Jopenfamilie”, aldus Ordeman. “Elk jaar rond Sint Maartensdag (11 november) worden zij uitgenodigd en bijgepraat over de stand van zaken. Nu is het tijd om ook de rest van Nederland onderdeel te maken van onze familie.” 

Wie geïnteresseerd is om een eigen stukje brouwerij te bezitten, moet niet te lang aarzelen. De crowdfunding loopt tot eind mei. Alle informatie over de campagne en het pitchdeck is te vinden op het platform ‘NxChange’.