Gemeentebestuur buigt zich opnieuw over parkeerprobleem bij stranden

Politiek
Bij de strandopgangen Vlugtenburg en Beukel in 's-Gravenzande en Molenslag in Monster geldt van 1 april tot en met 30 september betaald parkeren.
Bij de strandopgangen Vlugtenburg en Beukel in 's-Gravenzande en Molenslag in Monster geldt van 1 april tot en met 30 september betaald parkeren. (Foto: Gemeente Westland)

Hoe om te gaan met het ‘parkeerprobleem’ aan de Westlandse stranden? Over dat vraagstuk mag de kersverse wethouder Peter Valstar (VVD Westland, economie, mobiliteit, arbeidsmigratie en energietransitie) zich buigen. En hij neemt de handschoen op, blijkt uit een nieuw memo: in een de commissie van 16 mei wil hij de evaluatie van het betaald parkeren aan het strand, van 8 februari 2024, met de raad bespreken. In die evaluatie staat het parkeerprobleem nog eens helder op een rij gezet.

Er komen elk jaar honderdduizenden bezoekers van binnen en buiten de gemeente naar de Westlandse kust. Een groot deel hiervan komt met de auto. Dat geeft op drukke zomerdagen een hoop ergernis bij omwonenden, omdat sommige strandbezoekers dan parkeren buiten de grote parkeerterreinen - bij Vlugtenburg, Beuken en Molenslag - en daarmee overlast veroorzaken. In 2020 werd deels betaald parkeren ingevoerd om die overlast tegen te gaan. Maar het parkeerbeleid kost de gemeente nu te veel geld, bleek eerder dit jaar al en blijkt ook nu weer uit het genoemde tussentijdse rapport.

Invoering parkeertarief

De drie grote parkeerterreinen bij de strandopslagen Vlugtenburg, Beukel en Molenslag zijn officieel in bezit van het Hoogheemraadschap Delfland. De gemeente huurt deze terreinen, waar 3100 auto’s kunnen worden gestald. In 2020 kwamen de parkeerterreinen in beheer van externe exploitanten en werd een vast parkeertarief ingevoerd: € 2,- per dag in het voor- en naseizoen en € 4,- per dag in het hoogseizoen. De eerste twee uur parkeren werd gratis. De overeenkomst is ingegaan op 14 april 2020 en eindigt op 31 maart 2024. 

Trouble in Ter Heijde

In Ter Heijde zijn er 520 openbare parkeerplaatsen. De helft hiervan is toegewezen aan vergunninghouders, maar dat was niet altijd duidelijk voor bezoekers, stellen de inwoners van Ter Heijde. Daarom heeft gemeente Westland de informatieborden bij de entree van het dorp verbeterd aan het begin van het strandseizoen 2023. En dat heeft geholpen: “Na deze aanpassingen zijn er vanuit inwoners geen klachten meer bekend over de onduidelijke informatievoorziening,” aldus de gemeente. Ook zijn er eerder verkeersregelaars ingezet in 2023 om Ter Heijde dicht te zetten voor autoverkeer dan vorige jaren. “Hierdoor is overlast van autoverkeer in Ter Heijde verder beperkt.” Elk voordeel heb z’n nadeel: ook bezoekers van bewoners en leden van de lokale surfclub komen op deze momenten het dorp niet meer in.

Maar over het algemeen zijn de inwoners van Ter Heijde nu tevreden, dus het parkeerbeleid blijft voor het strandseizoen van 2024 hetzelfde.

Monster

Ook in de buurten Kleine Geest, Molenwijk en Duindam ervaren bewoners overlast van het parkeren door strandbezoekers. Sommige bewoners willen hier ook graag vergunningparkeren. Maar andere bewoners willen dat juist niet. Voor de meeste bewoners valt de parkeeroverlast wel mee. De gemeente vindt het daarom niet nodig om in deze wijken vergunningparkeren in te voeren: “De voordelen wegen niet op tegen de mate van overlast en de benodigde inzet die het kost om het vergunningparkeren in te voeren en te handhaven.”

Geen officiële parkeerplaatsen

Bij de strandopgangen Arendsduin en Schelpenpad liggen geen officiële parkeerplaatsen. Maar dat vinden mensen prima: “Uit de gehouden enquête voor de kustvisie blijkt dat bezoekers dit vaak juist waarderen omdat deze delen van het strand hierdoor rustiger zijn”, meldt de gemeente. Wel zijn er soms onveilige verkeerssituaties volgens melders, door auto’s die in de berm parkeren bij Schelpenpad (Haagweg). Maar daar is weinig aan te doen; volgens een rechterlijke uitspraak mogen automobilisten hier parkeren. Wel overweegt de gemeente hier heggen te plaatsen, maar dat is wel duur. In 2026/2027 wordt de Haagweg heringericht. Dan gaat dat misschien gebeuren.

Gratis parkeren

In het rapport wordt erop gewezen dat parkeren gratis maken niet wenselijk is: dat zou massatoerisme aantrekken. 

Bovendien maakt de gemeente kosten om het parkeren bij de kust te regelen. Zo kost het geld om de parkeerterreinen te onderhouden en het verkeer te begeleiden op drukke dagen met verkeersregelaars en gastheren. De kosten hiervoor zijn de afgelopen jaren gestegen, omdat er meer verkeersregelaars nodig waren dan verwacht - anders ontstonden er onveilige situaties -, werden er gastheren ingezet om te informeren over betalen met een QR-code, en door de inflatie. Zo was in 2019 begroot dat het 50.000 euro zou kosten. In 2021 bleven de kosten nog daaronder met ruim 49.000 euro, maar in 2022 was dat al ruim twee keer zoveel en in 2023 zelfs bijna drie keer zoveel (143.553 euro). Ook de huur van de parkeerterreinen lag een stuk hoger in 2023 dan oorspronkelijk berekend. Het onderhoud van de parkeerterreinen kostte gelukkig een stuk minder. Betaald parkeren helpt om deze kosten deels te dekken met inkomsten van strandbezoekers. 

De eerste twee uur gratis houden is echter precies goed: zo blijven mensen die het strand kort willen bezoeken voor bijvoorbeeld een wandeling komen en gaan ze niet massaal in de woonwijken nabij de strandopgangen parkeren.  

Drukke dagen

In 2022 was het op dertien dagen druk qua parkeren, en in 2023 op tien dagen. ‘Druk’ wil zeggen dat er meer inrijtickets worden uitgegeven dan het parkeerterrein aankan. Vlugtenburg biedt plek aan ongeveer 1200 auto’s, Beukel aan 900 en Molenslag heeft ongeveer 1000 parkeerplekken. Vlugtenburg heeft het minste aantal drukke dagen, bij Molenslag is het juist het drukst. Daar zijn de meeste problemen met parkeren in de omgeving.

Er wordt minder geld verdiend met het betaald parkeren dan begroot. Verder werd in ongeveer een derde van de gevallen niet uitgereden met een ticket. Dat kan door technische problemen komen met de slagboom - die vaker optreden in een zanderige omgeving als het strand -, maar ook omdat bezoekers zelf de slagboom open zetten. Het systeem is verbeterd en zo is het aantal ontbrekende tickets in 2023 teruggebracht naar 11%. Dat scheelt tienduizenden euro’s aan inkomsten voor de gemeente.

Het parkeersysteem op zichzelf zou ongeveer 268.000 euro moeten opleveren, maar levert de gemeente elk jaar minder op: van ruim honderdduizend in 2021 naar bijna 89.000 euro in 2022 en nog ‘maar’ 56.871 euro in 2023.

Tekort

Al met al levert het parkeren de gemeente elk jaar een tekort op van naar verwachting 170.000 tot 195.000 euro. Daar moet iets aan gedaan worden. Zo zou de betaald parkeren-tijd aan het strand verlengd kunnen worden én zou het parkeren duurder kunnen worden. In één van scenario’s die het college eerder dit jaar schetste, wordt de betaald parkeren-tijd verlengd tot 21.00 uur (is nu tot 19.00 uur, red.). De eerste twee uur parkeren is dan gratis, maar het tarief gaat wel flink omhoog: van de 1,00 euro per uur in het laagseizoen naar 2,50 euro, en in het hoogseizoen van de huidige 2,50 euro per uur naar 4 euro per uur. De maximale dagtarieven zijn in het laagseizoen dan respectievelijk 10 euro (is nu 4 euro) en 12 euro (is nu 8 euro). In vergelijking met andere gemeenten is Westland dan nog altijd relatief goedkoop om te parkeren.