Reizigers geven station Heerhugowaard een dikke voldoende

Algemeen
Spoorovergang bij station Heerhugowaard. Reizigers waarderen het station met een 7,0.
Spoorovergang bij station Heerhugowaard. Reizigers waarderen het station met een 7,0. (Foto: ProRail)

HEERHUGOWAARD - Reizigers geven NS-station Heerhugowaard het rapportcijfer 7,07. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2022, een onderzoek dat is uitgevoerd door I&O Research in opdracht van ProRail en NS. Voor het onderzoek zijn 85.000 reizigers ondervraagd. 

Wat voor een cijfer zou jij Station Heerhugowaard geven? Als het een voldoende is, ben je het met veel andere reizigers eens. Station Heerhugowaard krijgt een mooie 7,07, een cijfer dat gelijk is aan dat van vorig jaar. Toen kreeg Heerhugowaard het cijfer 7,08. Station Obdam scoort iets hoger met een 7,45. Dat cijfer is vergelijkbaar met de score van Alkmaar (7,49). Station Alkmaar-Noord doet het nog beter met een 7,74.


Top 3

Zowel station Heerhugowaard als station Obdam behoren niet tot de 25 best gewaardeerde stations van Nederland. Om in die erelijst een plekje te krijgen, moet het station minstens een 7,8 scoren. De top 3 beste gewaarde stations van Nederland zijn overigens allemaal te vinden in Zuid-Limburg. Op de eerste plek staat Klimmen-Ransdaal (8,3), gevolgd door Schin op Geul (8,2) en op de derde plek Valkenburg (8,1). De laagste waardering kreeg station Lage Zwaluwe (5,2).

Noord-Holland

Het enige station in Noord-Holland dat een plek in de top 10 wist te bemachtigen is Santpoort-Zuid, dat scoorde een 8,0. Ook Castricum en Enkhuizen deden het goed met respectievelijk een 7,78 en een 7,88. Overveen, de winnaar van de vorige peiling, zakte dit jaar naar plek 19 maar heeft nog altijd een mooie score van 7,85. Werk aan de winkel is er in Den Helder-Zuid. Dat station scoorde slechts een 5,7.

Beleving van reizigers

Om te ontdekken welke aspecten er toe doen in de beleving van de reiziger, is door NS Stations en ProRail een onderzoeksmethode ontwikkeld waarmee de impact van de verschillende maatregelen op de stationsbeleving van reizigers gemeten kan worden. Hieruit is de stationsbelevingsmonitor (SBM) ontstaan. Via enquêtes wordt reizigers gevraagd naar hun waardering van de stations, onder meer op het gebied van ligging, bereikbaarheid, veiligheid en voorzieningen. Met behulp van deze informatie wordt onder meer gekeken welke maatregelen wel of niet werken voor de reiziger. Grote stations (top 47) worden elk kwartaal gemeten, de overige stations eenmaal per jaar.